Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Selasa, Mei 12, 2020

WEBINAR IYC PASCA COVID (SOSIAL EKONOMI)



Nota Percakapan
YBrs. En. Jufitri B. Joha
Presiden
Majlis Belia Malaysia (MBM) merangkap
Ahli Lembaga Yayasan Pusat Belia Antarabangsa


1. Terima kasih kepada IYC yang menganjurkan sesi Webinar ini. Saya difahamkan ini merupakan Webinar yang julung kali dilaksanakan oleh IYC. Saya ucapkan tahniah dan syabas.

2. Dalam era Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini, beberapa program yang lazimnya dijalankan oleh IYC turut terkesan dan tidak dapat dilaksanakan secara bersemuka. Sebagai kelangsungan program, IYC turut mengambil inisiatif melaksanakan program atas talian yang menjadi trend masa kini. Oleh itu, pelaksanaan sesi webinar ini akan menyentuh mengenai isu–isu semasa yang melingkari situasi anak muda, masyarakat dan negara dalam situasi pandemik virus Covid-19.

3. Webinar IYC : Pasca Covid-19 ini akan dijalankan secara bersiri. Ianya bertujuan untuk membentangkan input – input, topik yang berkaitan serta mampu memberi maklumat dan manfaat kepada golongan yang terlibat secara langsung atau tidak langsung ketika pelaksanaan PKP dalam konteks pembangunan belia negara.

4. Bagi sesi pertama ini yang membawa isu sosial dan ekonomi, ianya mengenengahkan 3 orang pembentang yang mempunyai kepakaran dalam bidang masing-masing iaitu Keusahawanan Sosial, Kemampanan Industri Pelancongan dan GIG Ekonomi.

Pengenalan Topik


5. Kesan daripada pandemik Covid-19 perlu dilihat dalam pelbagai sudut terutamanya dalam merangka pelan pembangunan belia secara menyeluruh. Ianya telah menguji kerajaan dan rakyat Malaysia sebagai sebuah negara yang mampu mengurus krisis walaupun bukan sebagai sebuah negara maju.

6. Ianya telah membuka minda perihal kepentingan pembangunan secara lestari terutama dalam mencapai Wawasan Kemakmuran Bersama pada tahun 2030.


7. IYC mempunyai tanggungjawab yang besar dalam mendepani isu-isu berkaitan SDG khususnya kepada belia supaya lebih berdaya saing dalam cabaran sosial dan ekonomi yang lebih hebat dan terbuka

Topik Keusahawanan Sosial

1. Usahawan sosial merupakan satu inisiatif dalam melaksanakan dasar matlamat pembangunan lestari.

2. Belia perlu dilatih menjadi seorang usahawan dan bukan lagi sebagai seorang pekerja atau makan gaji. Secara tidak langsung, ianya dapat membantu mengurang isu pengangguran di kalangan para belia.

3. Usahawan sosial adalah individu yang mempunyai penyelesaian inovatif atau innovative solution kepada masalah sosial yang sedang dihadapi oleh masyarakatnya

4. Usahawan sosial mampu menjadi agen perubahan kepada komuniti yang berada di persekitarannya

5. Usahawan sosial akan mencari kaedah baru atau strategi terkini dalam merangsang kemajuan ekonomi


Kemampanan Industri Pelancongan


1. Industri pelancongan antara yang paling teruk terkesan dengan pandemik covid-19

2. Perancangan Tahun Melawat Malaysia 2020 terpaksa ditangguhkan, banyak hotel dan premis penginapan terpaksa ditutup

3. Pelancongan alternatif perlu dirancang segera khususnya berkait dengan pelancongan belia
4. Premis penginapan perlu mempunyai tarikan tersendiri di samping menyediakan beberapa pakej yang istimewa supaya sentiasa dikunjungi

5. Rantaian ekonomi berkaitan industri pelancongan perlu dihidupkan balik

Topik Gig Ekonomi


1. Gig Ekonomi bukan cara baru dalam kepelbagaian ekonomi yang melibatkan golongan pekerja atau bukan pekerja dengan melakukan aktiviti ekonomi secara separuh masa

2. Pendapatan perlu diwujudkan secara bebas dan bekerja sendiri seperti mahasiswa dan penganggur. Namun begitu, sejauh manakah gig ekonomi mampu menjadi bersifat tetap.

3. Pekerjaan yang diwujudkan dalam jangka masa tertentu, bersifat sementara dan bebas

4. Peluang yang ada banyak dijalankan secara atas talian seperti grab car yang mana pengasasnya memulakan industri grab car ini ekoran kesukaran beliau mendapatkan teksi, lalu tercetus idea grab car.

5. Banyak kegiatan gig ekonomi diwujudkan semasa pengurusan krisis seperti dalam tempoh PKP yang sedang dilaksanakan.

Penutup

1. Perhubungan yang mudah melalui kemahiran teknologi dan kreativiti para belia mampu meningkatkan sosio ekonomi
2. Pematuhan undang-undang perlu dipatuhi supaya rantaian ekonomi dapat berkembang dengan baik.

Tiada ulasan: