Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Isnin, September 29, 2008

AN ISLAMIC HISTORY OF EUROPE



Sejarah kegemilangan Andalus terus dikaji sehingga ke hari ini. Ini adalah kekaguman pencinta dan pengkajinya kepada keagungan 800 tahun pemerintahan kerajaan Islam di sana. Saya berkesempatan menonton dokumentari yanag amat baik yang bertajuk 'AN ISLAMIC HISTORY OF EUROPE' . Sinopsisnya adalah seperti berikut:-

In this 90-minute documentary, now showing in three 30-minute episodes, Rageh Omaar uncovers the hidden story of Europe's Islamic past and looks back to a golden age when European civilisation was enriched by Islamic learning.

Rageh travels across medieval Muslim Europe to reveal the vibrant civilisation that Muslims brought to the West. This evocative film brings to life a time when emirs and caliphs dominated Spain and Sicily and Islamic scholarship swept into the major cities of Europe. His journey reveals the debt owed to Islam for its vital contribution to the European Renaissance.


Setelah menonton dokumentari ini, saya dapati ianya amat menarik dan menambah ilmu saya berkaitan kajian saya berkenaan Andalus. Antara perkara yang dapat saya petik daripada dokumentari tersebut adalah seperti berikut:

"Islam meninggalkan kekaguman yang mendalam terhadap kesan yang telah ditinggalkannya di Sepanyol dan Sicily, Itali. Islam berjaya membuka kota Sepanyol setelah 5 tahun perjuangan berterusan membebaskan daripada perhambaan sesama manusia kepada perhambaan kepada Allah. Islam berjaya bertahan selama hampir 800 tahun di Sepanyol dan selama 200 tahun di Sicily.

Perasaan dendam Kristian tidak dapat dibendung lagi oleh segelintir umat Islam yang tamakkan kuasa dan dunia yang akhirnya membawa kepada keruntuhan kedaulatan Islam di Sepanyol. Bukanlah kerana Kristian terlalu kuat tetapi adalah disebabkan umat Islam yang lemah dan diresapi penyakit wahan (cintakan dunia).

Oleh kerana perpaduan dan solidariti yang padu dari dua kerajaan Kristian di bahagian utara Andalus menyebabkan kekuasaan Islam semakin lemah. Tahun 1469 masihi menyaksikan perkahwinan dua pemerintah daripada dua kerajaan Kristian iaitu Aragon dan Qhistalah (Castille). Ratu Isabella dan Raja Ferdinand telah memadu kasih seterusnya membentuk pakatan yang kuat demi semata-mata untuk menggempur kubu kuat Islam di Andalus.

Penggabungan ini membawa kepada kejatuhan permata terakhir Islam di Granada pada 1492 masihi. Raja Abu Abdillah, pemerintah terakhir kesultanan Nasriyyah menyerah kalah seperti seorang perempuan kerana gagal mempertahankan kerajaannya seperti seorang lelaki! Raja Abu Abdillah mengangkat bendera putih setelah kebuluran dikepung selama 18 bulan oleh 80 000 tentera Isabella dan Ferdinand.

Raja Abu Abdillah bersetuju menyerahkan kedaulatan kerajaan Islam dengan syarat umat Islam dibenarkan untuk menganut agama Islam dengan bebas. Namun apa yang terjadi 4 bulan selepas perjanjian, umat Yahudi antara terawal yang diusir oleh pemerintah Kristian dan diikuti pada 1502 masihi, Ferdinand telah membaptis umat Islam secara paksa. Umat Islam yang sayangkan mahkota keIslaman mereka lari bertempiaran menyelamatkan aqidah ke banjaran Sierra Nevada.

Itulah kesudahan tragik yang akhirnya umat Islam terusir dan terpinggir sepenuhnya ke Afrika Utara.

Tiada ulasan: