Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Sabtu, Ogos 22, 2009

Seville FC



Saya merupakan penyokong Kelab Bolasepak Chelsea semenjak zaman Chelsea berada di tahap sederhana dalam Liga Perdana Inggeris. Sewaktu itu saya masih ingat Chelsea terkenal dengan Pengurusnya yang turut boleh turun dalam kesebelasan utama. Antara lain pengurusnya yang juga merangkap pemain adalah Gianluca Vialli dan Ruud Gullit.

Tapi bila memperkatakan Liga Primera Sepanyol, pasukan bolasepak yang saya sokong adalah Seville. Kenapa saya tidak memilih Real Madrid atau Barcelona? Ini adalah kerana Seville memiliki seorang pemain Muslim amat berjasa pada agamanya iaitu Frederic Kanoute. Kanoute merupakan penyerang Seville yang berbisa. Beliau berasal daripada negara Mali dan pernah dinobatkan sebagai pemain terbaik Afrika. Sebelum mewakili Seville, beliau merupakan pemain Kelab Lyon, Perancis.

Apa yang menarik tentang beliau ialah, beliau pernah membelanjakan 510860.00 Euro untuk membeli sebuah masjid di Seville daripada ditutup. Inilah pemain yang sepatutnya dicontohi pemain-pemian Muslim yang lain. Beliau juga telah menubuhkan sebuah yayasan di negaranya Mali khususnya untuk membantu kanak-kanak terutamanya anak yatim.

Beliau juga pernah dilaporkan enggan memakai jersi pasukan yang tertera lambang arak! Kanoue layak dinobatkan sebagai ikon pemain bolasepak yang beriman, bertanggungjawab pada agama dan pemurah. Sesuatau yang jarang dapat dicari pada zaman ini pemain yang seimbang dunia dan akhirat.

Walaupun dua kali berkunjung ke Sepanyol namun saya belum berkesempatan ke Seville. Jika diizinkan Allah sekali lagi ke Sepanyol, saya akan cuba menjejak Masjid Seville yang telah diselamatkan oleh Kanoute tersebut untuk kemudahan Umat Islam Seville.

Tiada ulasan: