Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Sabtu, Oktober 10, 2009

Sukan, Berpersatuan, Kelab Gay dan Kelab Politik!


Masa sibuk bekerja dulu jarang dapat bermain, tapi sekarang memang ada banyak peluang bermain dan bersukan. Ahad lepas saya main bola di bawah 10 darjah celcius, tak berpeluh pun! Tapi sebab jadi penjaga gol, ada luka-luka sikit la macam waktu sekolah rendah dulu main bola di Penang. Takraw pun rupanya ada, diorang kata bagus la dah ada saya killer baru daripada Rembau, Negeri Sembilan. Esok ada main takraw katanya tengahari.

Baru ni juga ada gerai – gerai persatuan untuk mencari ahli baru. Saya sudah awal-awal disunting oleh Ustaz Maszlee untuk menyertai Islamic Society di sini bahkan sejak bulan 7 yang lalu semasa berfacebook dengan beliau. “Anta nak mencabar, nah ambik risalah Islam dan sebar pada Mat Salleh”, kata Ustaz Maszlee sambil menyerahkan 10 naskhah risalah karangan Dr. Maurice Bucaille yang bertajuk The Qur’an and Modern Science. Orang lain edar risalah mengarut dan ada juga yang edar kondom percuma tapi saya edar risalah kebenaran. Satu pengalaman menarik dan usaha menambahkan saham akhirat!.

Saya rasa seronok bila tengok pelbagai gerai mempromosi persatuan masing-masing rancak mencari ahli baru. Tapi yang paling menggemparkan saya adalah Kelab LGBTA! Apa tu? Itulah Lesbian, Gay, Bisexual and Trans Association (http://durhamlgbta.org.uk). Universiti di sini merupakan ruang medium yang amat terbuka untuk semua aliran dan pemikiran di sini. Universiti dianggap tempat yang amat liberal dan terbuka apatah lagi jauh dari sekatan AUKU seperti Malaysia. Tapi kebebasan ada had dan sempadannya yang didasari agama dan undang-undang pemerintah. Jika di Malaysia, AUKU atau nama panjangnya Akta Universiti dan Kolej Universiti baru sahaja dipinda bagi memberikan sedikit kebebasan kepada para mahasiswa berhubung dengan Ngo di luar. Majlis Belia Malaysia (MBM) juga dalam beberapa perjumpaannya menyarankan agar badan gabungannya melebarkan sayap di kampus-kampus seluruh Malaysia. Ini satu permulaan yang baik.

Di Universiti Durham bukan Kelab LGBTA sahaja dibenarkan beroperasi, persatuan berbentuk parti politik dibenarkan bergerak seperti Durham University Labour Club (mewakili Parti Buruh pimpinan Perdana Menteri British, Gordan Brown), Durham University Conservative Association (mewakili Parti Konservatif pimpina David Cameron) dan Durham University Liberal Democrats Youth (mewakili Parti Liberal Democrats pimpinan Nick Cleeg). Bersediakah universiti di Malaysia ke tahap ini?

Tiada ulasan: