Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Rabu, Disember 17, 2014

FIVE STAR Young Leaders in Public Services Workshop

Catatan Selasa : 16 Disember 2014 / 23 Safar 1436 H

Saya berkesempatan melatih pegawai kerajaan gred 41 dan ke atas, pegawai muda kerajaan dan pegawai JAKIM. Saya rasa seronok dan teruja kerana pertama diberi ruang dan peluang melatih kelompok penting negara ini. Pegawai kerajaan sinonim dikaitkan dengan pelbagai label negatif dan usaha menjernihkan imej ini wajar diperhebatkan kerana saya yakin sebahagian besar daripada mereka masih ada yang jelas matlamat kehidupan dan komited membangun negara. Bila saya memohon komen di Facebook banyak respon yang berbaur constructive comments seperti:

1.) "bawa konsep model kepimpinan Rasulullah (prophetic leadership model) that keep delicate balance of managing the affairs of the world and spiritual commitment to God. In essence, it is tawhidic axis that governs the entire sphere of life and leadership",

2.) "Konsep Problem solving yg lebih creative harus diterapkn & bukannya mencari jln utk menyusahkn pelanggan. Contoh "sekiranya kesalahan yg dilakukn dpt di atasi secara initial adalah lebih baik drp mnghantar balik permohonan berkaitan",

3.) "Konsep bekerja adalah untuk jayakan tanggungjawab dan memberi faedah kpd kumpulan orang yg memerlukan. Bekerja bukan sebab nak menunjukkan pada orang atas kita rajin atau hebat..tetapi nak tunjukkan pada orang bawah dan penerima faedah kita bertanggungjawab. Prinsip yg Tua perlu dihormati dan Yang muda dikasihani perlu dipegang. Selesaikan kerja bukan sebab saya nak tunjuk pada boss saya hebat tapi saya nak pastikan orang bawah dan penerima faedah dapat impak yg positif dan segera. Bekerjalah sementara menanti waktu solat dan bukan solat terpaksa ditangguh kerana nak selesaikan kerja. Dan yg paling utama sentiasa ukur integriti diri sendiri sebagai pekerja yg diamanahkan dan makhluk Allah yg ada perintah khas dari Allah",

4.) "Jangan terlalu demand....hormati 'orang tua' dalam organisasi..jika tidak bersetuju, tolaklah dengan bijak dan beradab. Kepada pelanggan pula...permudahkan urusan orang serta perlu kepada kemahiran berkomunikasi. Integriti juga sangat utama ditekankan".

Saya melihat ini satu ruang besar dakwah saya kepada mereka dan saya hanya menekankan kepentingan 'ummatic thinking' dan 'taswuf compliance' bagi melahirkan pegawai kerajaan yang menjalankan tugas benar-benar kerana Allah dan berkhidmat untuk ummat. Memang benar kerja dakwah ini luas lapang datarnya, maka sektor awam ini wajar tidak dilupakan kerana jika mereka 'perfom' dengan kualiti 'qawiyy' (profesional) dan 'amin' (amanah) maka Malaysia akan menjadi negara contoh dan menjadi bahan dakwah untuk masyarakat global.

Ketika membincangkan masa depan sektor awam ini pada 20 November 2014 yang lalu di Cyberjaya, saya menekankan masa depan sektor awam terletak antara lain kepada semangat kesukarelawanan dan budaya kerja Ngo yang wajar diterapkan dalam latihan penjawat awam. Menurut 'think tank' Malaysian Foresight Institute (MIGHT) masa depan sektor awam terletak kepada:

a.) Leadership;
b.) Organizational design;
c.) People and training;
d.) Strategy, plans and policy;
e.) Culture.



Di ILIM semalam, saya dan rakan gandingan Ustaz Zamri Shapik baru menyentuh aspek kepimpinan penjawat awam kerana masa depan yang cemerlang terletak kepada gaya kepimpinan mereka yang berteraskan 'people to Allah' dan 'people to people'. Sebahagian perbincangan tercatat baik dan rapi di: http://mumtazahsanusi.blogspot.com/2014/12/five-star-young-leaders-in-public.html. Latihan kepada penjawat awam sebelum ini lebih banyak bercorak 'people to people' dan kurang 'people to Creator'. Maka tokoh-tokoh Barat yang dijemput oleh INTAN seperti Dave Ulrich (www.rbl.net) dan lain-lain banyak berbicara aspek kepimpinan 'people to people' semat-mata. Akhirnya gejala seperti rasuah masih berleluasa kerana kebanyakkan pelaku rasuh tahu rasuah salah tapi sudah rasa lali kerana menyerap menjadi sebahagian gaya hidup normal. Ia juga berpunca daripada kurangnya perasaan 'God Consciousness' seperti mana disebut Allah Taala dalam Surah an-Nisa ayat 1 "...Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu".


Justeru latihan yang ditunjangi Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) ini lebih berteraskan integrasi antara keduanya.

Saya turut menyimpulkan bahawa model 5 Stars yang wajar digunakan adalah kepimpinan ar-Rasul S.A.W. dan kualiti penjawat awam yang mahu diperhebatkan ialah dari aspek sikap, pegangan, nilai dan gaya hidup seperti kata Encik Covey: ""...quality is not so much about numbers, statistics or inspections, its more attitudes, beliefs, values and lifestyle.

Sebagai aktivis Ngo, hubungan, simbiosis dan kerjasama erat antara sektor awam - Ngo amat saya titiberatkan bagi membentuk kombinasi padu menyelesaikan ummt. Mengambil contoh pengalaman saya di ABIM apabila bekerjasama erat dengan pihak Polis dan Pusat Serantau Memerangi Terrorisme (SSEARCT) dalam memerangi gejala Islamic State of Iraq and Sham (IS) dan isu Semakan Berkala Sejagat (Universal Periodic Review) dengan Wisma Putra sebagai contoh terbaik kepentingan hubungan sektor awam-Ngo. Ini juga yang ditekankan dalam salam satu daripada 6 agenda merakyatkan perkhidmatan awam iaitu kerjasama awam-swasta-ngo.

Cuma saya tidak sempat berkongsi kualiti kepimpinan Sultan Muhammad al-Fateh seperti mana yang dinukilkan oleh Sheikh Muhammad as-Sollabi iaitu:

a.) al-Hazmu
b.) as-shajaah
c.) al-adl
d.) as-zaka'
e.) al-azimah wa al-Israr
f.) a'damu al-ightirar biquwwati an-nafs, wa kasrat al-jundi wa si'atul as-sultan.


kerja rumah: cari ma'na di atas.

JUFITRI JOHA
11.58PM
Nilai

1 ulasan:

suparima berkata...

pegawai kerajaan gred 41 dann ke atas