Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Rabu, Disember 31, 2014



[HALAQAH DARUL TAKZIM 6.0]

CABARAN DAKWAH DI MALAYSIA - PERANAN ANAK MUDA

Mengikut Sheikh Rashid Ghanoushi, daie itu sifatnya harus menyantuni zaman, kontemporari dan futuristik.

Alhamdulillah, bertempat di Pejabat KPIJ-Wisma ABIM Johor, Halaqah Darul Takzim (HDT) disampaikan oleh seorang Tokoh Belia Negara 2014, merangkap Naib Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) iaitu saudara Jufitri bin Joha. Berkongsi tentang apa peranan yang anak muda boleh mainkan di persada dakwah yang penuh cabaran, beliau berkongsi tentang pesanan Dr. Ahmad al-Raysuni kepada para petugas dakwah.

1) Aktivis dakwah itu harus rapat dan dipandu oleh para ilmuwan Islam dunia agar setiap tindakan dalam usaha dakwah dalam manhaj dan jalan yang benar.
2) Gerakan dakwah perlu menjadi 'people centric' dan menjadi gerakan yang wasathiy (bersederhana). Cabarannya adalah apabila berhadapan dengan golongan agnostik, liberal dan ekstrimis, bagaimana mahu berhadapan dan berdakwah dengan mereka.
3) Ahli dalam organisasi dakwah perlu dipersiapkan dengan ilmu yang mencukupi sebagai penyampai dakwah. Kekuatan hujah amat memainkan peranan dalam berhadapan dengan pelbagai golongan sasaran dakwah.
4) Persediaan ilmu psikologi dan ekonomi (basic term) selari mengikut kehendak zaman.
5) Selain memperkukuh elemen intelektual, perlu juga berada dalam nadi masyarakat dan dirasai kehadiran para petugas dakwah ini. Justeru, harus menjadi aktivis di gelanggang sosial masyarakat.
6) Bagaimana merapati ahli politik dan institusi beraja untuk tujuan nasihat dan kemaslahatan umat.
7) Meraikan golongan minoriti yang perlu dibantu dan dibinbing seperti OKU dan golongan transgender yang perlukan bimbingan kembali ke pangkal jalan.
8) Mampu menawarkan sesuatu produk yang mampu menyelesaikan masalah masyarakat.

HDT berakhir pada jam 10.30 malam.
Hidup Islam!
Hidup Biar Berjasa!

Catatan Syafuad Yahya (KPIJ)

Tiada ulasan: