Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Isnin, Januari 26, 2015

12 Hari Sebelum Kematian Itu…


Oleh: Jufitri Joha
Naib Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM)


Saya tidak pernah menjangkakan akan menduduki kerusi ketiga terpenting pergerakan belia Malaysia iaitu Majlis Belia Malaysia (MBM). Saya yakin ini adalah kuasa percaturan Allah.

Saya seorang yang late bloomer dan introvert. Namun menurut Sylvia Loeken dalam Quiet Impact, “…quiet people are just as capable of using their strengths to achieve what they are interested in, to motivate other people, to make and maintain contacts, to resist attacks confidently…”. Ya betul kata Loeken, introvert strengths is the hidden treasure. Saya sudah buktikan dengan izin Allah bahawa kurang bercakap dan banyak bekerja adalah resepi kejayaan. Namun yang penting tetaplah keikhlasan sebagai azimat utama faktor pengangkatan ini. Saya berminat untuk memimpin MBM sejak berada dibangku PKPIM namun disebabkan faktor late bloomer dan introvert maka saya lupakan hasrat itu. Saya berminat dengan MBM kerana ruang platformnya yang luas untuk saya menimba ilmu dan pengalaman yang lebih jauh dalam pergerakan dan pembangunan belia.

Walaupun saya sudah pun mendapat hint awal yakni seawal retreat MBM di Sabah oleh Presiden MBM Maliki pada akhir Disember 2014 namun 3 hari sebelum Mesyuarat Perhimpunan Agung Tahunan MBM yang ke-63 barulah secara rasmi saya diminta oleh rakan-rakan MBM untuk masuk bertanding untuk kerusi Naib Presiden MBM. Selasa 13 Januari 2015 / 22 Rabiulawwal 1436 H, pimpinan ABIM dalam mesyuarat exconya meng’endorse’ saya untuk bertanding. Sudah tentu endorsement semakin kukuh dengan blessing daripada Presiden ABIM Cikgu Amidi yang mempengerusikan sidang exco. Sudah menjadi kelaziman dan tradisi calon yang mahu bertanding sudah membuat pengumuman awal untuk bertanding dan memulakan kempen. Saya tahu kerusi Naib Presiden kerusi panas lagipun saya adalah calon luar yang tidak pernah ada pengalaman di dalam memimpin MBM kecuali sebagai Ahli Dewan Tertinggi. Saya adalah calon underdog. Menurut sumber dalaman MBM, saya antara calon yang tidak secure. Lagipun saya rasa chance tidaklah kuat kerana secara tradisi saudara Ahmad Sapar sudah ada di pos kanan MBM sebagai calon Setiausaha Agung mewakili tiket ABIM.

Jarang sekali sesebuah pertubuhan yang bergabung di bawah MBM diberikan laluan hijau untuk dua wakilnya menempati di pos terkanan MBM. Secara tradisinya begitulah dan saya juga turut menghormati tradisi tersebut kerana MBM ada 39 badan gabungan yang wajar turut diberikan ruang dan peluang memimpin secara saksama. Namun kali ini ianya memecah tradisi, saya masuk bertanding dan menang undi tertinggi mengatasi 4 pencabar lain daripada Persatuan Asrama Belia (MYHA), GBB, GPMS dan Saberkas. Ini sebuah pengiktirafan untuk ABIM bahawa pimpinan utama ABIM diberikan amanah dan kepercayaan memimpin untuk semua belia merentas kaum dan agama. Teringat saya kata-kata Dr. Maszlee Malik, mahaguru falsafah saya di Durham Unversity bahawa pemimpin gerakan Islam harus dilihat diterima kepimpinannya bukan sahaja oleh kelompoknya sendiri bahkan oleh kelompok-kelompok lain.

Ketika ABIM meng’endorse’, Presiden Majlis Belia Kedah saudara Aizad dan Presiden Majlis Belia Kelantan aka Presiden MAYC saudara Syahbuddin antara individu terawal menghubungi saya dan menyatakan sokongan. Saya turut didokong kuat oleh Presiden Majlis Belia Perlis Cikgu Saiful yang memberi dorongan dan sokongan untuk saya terus maju dalam MBM. Rizan Hassan sahabat baik saya turut beria-ia mahukan saya bergandingan dengannya dalam MBM.

Saya segan bertanding dan tak suka merayu undi kerana tradisi ABIM mengajar saya tidak meminta jawatan tetapi kerja harus kuat. Lagipun saya rasa contra dengan nilai diri saya kerana kita menjadi peramah semata-mata kerana hendakkan undi perwakilan. Saya tak mahu berlakon sebagai peramah sedangkan saya introvert. Kalaupun mereka mahu saya berada dalam MBM lantiklah sahaja tak perlu saya bertanding. Lagipun orang introvert macam saya tidak baik ‘pr’nya. Saya harus terima hakikat bahawa saya terpaksa bertanding. Tan Sri Sanusi Junid pengasas ABIM yang saya temui dua hari selepas kemenangan turut menyebut perkara yang sama yakni kerja kuat dan tak perlu minta jawatan. Saya bersyukur saya tidak meminta jawatan seperti pesanan Nabi S.A.W kepada sahabatnya Abu Dzar al-Ghifari tetapi diminta memegang jawatan. Terasa bebanan itu sedikit ringan apabila tidak meminta. Namun menawarkan diri tidak salah seperti Nabi Yusuf A.S. “Inni hafizun alim” jika ia benar-benar layak dan dikhuatiri orang yang bukan ahlinya mengisi jawatan tersebut. Walaupun kempen pada malam itu dibenarkan sehingga jam 7.30 keesokan paginya namun saya memilih untuk tidur awal dan kempen terakhir saya bersama Majlis Gabungan Belia Melaka (MGBM) pimpinan Ridhwan Ali. Pengurus Kempen saya SUA ABIM saudara Faisal Aziz terus ligat berkempen. Tagline saya takut menang dan berani kalah.

Saya bertanding atas nombor calon 5 dan dibantu oleh jentera ABIM dan PKPIM dan sokongan padu daripada Majlis Belia Negeri Negeri Sembilan (MBNNS) pimpinan Kak Wan Salwati di mana saya pernah memimpin MBNNS suatu ketika dahulu. Saya banyak membesar dalam MBNNS ketika saudara Khaidir Jamal memimpin. Dengan tawaran elemen a.) Global, b.) Intelektual, c.) Inovasi Sosial d.) Interfaith dan e.) Advokasi untuk memperkuatkan MBM saya berserah pada Allah dan memulangkan pilihan kepada 346 perwakilan MBM. Saya adalah calon lightweight yang membawa agenda heavyweight. Dengan bekalan sebagai Tokoh Belia Negara dan Asean 2014, I rest my case to all MBM delegates. Malam sebelum membuang undi, cai pilihan telah keluar. Saya berseloroh dengan Fahmi Shamsudin, adakah kita termasuk dalam cai pilihan malaikat? Mungkin cai pilihan manusia kita masuk tapi pilihan Allah dan malaikat belum tentu.

Kalau mencari tempat mandi,
Pertama teluk, kedua pantai,
Kalau mencari pemimpin berbudi,
Pertama elok, kedua pandai.


Saya sedih saya menang, kemenangan itu diraikan dengan penuh keberatan dan kedukaan kerana amanah akan dipersoalkan. Memimpin 13.37 juta belia bukanlah suatu perkara mudah dan dipandang enteng. Undi tertinggi tidak membuat saya meninggi diri bahkan beban tugasan terberat saya terpaksa galas di kalangan tiga Naib Presiden yang terpilih dengan modal berat saya yang hanya 50 kg.

Tidak ramai yang sedar bahawa kemenangan saya dibayangi oleh adinda Abu Qassim. Seat saya di MBM adalah seat yang ditinggalkan Abu Qasim. Abu Qassim dipersiapkan MBM bagi mewarnai segmen-segmen antarabangsa dan Asean dalam MBM. Di usia semuda 28 tahun, Abu Qassim disegani kawan dan lawan serta terkenal dengan kepetahan bicara dan kelincihan aksinya. Ramai yang kagum dan mengiktiraf bakat kepimpinannya. Saya tiada dalam perancangan awal ABIM untuk MBM namun perancangan Allah adalah yang terbaik. 12 hari sebelum kematian Abu Qassim, Agenda Belia dan Intelektual ABIM di bawah pimpinan saya setuju agar mencadangkan calon ABIM ke MBM akan dihantar semuanya di bawah 30 tahun. Abu Qassim kuat menolak untuk dicalonkan semula dan Ahmad Sapar menjadi saksi ketika itu di Bandar Seri Putra. Alfatehah buat Adinda Abu Qassim. Ruh perjuangan itu akan terus kugalas. Kemenangan ini adalah taklif bukan tashrif. Saya sudah jadi milik belia Malaysia bukan sekadar belia ABIM. Kini fokus saya memimpin MBM untuk semua bersama-sama trio gandingan Ghadafi-Zaidi-Ahmad Sapar.

Nilai, 1.15 pagi
http://belia.org.my/wp/

Terima kasih atas semua dokongan dan ucapan tahniah serta takziah.

Fakta Menarik: Ketiga-tiga Naib Presiden MBM yang menang adalah dari Negeri Sembilan.


Terima kasih untuk jentera kempen yang membantu di kalangan adik-adik PKPIM yang diketuai Anuar Manap dan aktivis ABIM seperti Maria Kamel, Zikri, Fahmi, Akie, Wani, Fatin, Leg, Faisal dan lain-lain.


Tiada ulasan: