Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Selasa, April 14, 2015

CABARAN BELIA DAN MASYARAKAT ISLAM DALAM MENANGANI ISU UNISLAMIC STATE OF IRAQ AND SYAM (ISIS) DAN BUDAYA K-POP



* Sedutan Kertas Kerja Bertajuk CABARAN BELIA DAN MASYARAKAT ISLAM DALAM MENANGANI ISU UNISLAMIC STATE OF IRAQ AND SYAM (ISIS) DAN BUDAYA K-POP yang Dibentangkan oleh Jufitri Joha dalam 1st National Conference on Communication Research & Exhibition 2015 (1st NCCRE) pada 4 Mac 2015 / 13 Jamadilawwal 1436 H Anjuran Pusat Pembangunan Penyelidikan, Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS)

K-Pop, Budaya Popular dan Hedonisme.

Beberapa tahun ini juga Malaysia telah ‘terjajah’ dengan budaya K-Pop yang menjadi fenomena dunia. Ia semakin memuncak dengan meletusnya video lagu Gangnam Style oleh Psy dan ditonton dalam youtube sehingga mencecah 2 billion viewer semenjak 2013. Daripada Individu seperti Psy, Jay Park, Yoon Mi-Rae, Boa, Rain dan IU kepada kumpulan wanita seperti 2Net, Wonder Girls, Brown Eyed Girls dan Sistar dan kumpulan lelaki seperti Big Bang, Beast, Busker Busker dan Shinee menjadi kegilaan dan obses ramai sehingga seorang anak muda Brazil berusia 25 tahun sanggup membuat pembedahan plastik semata-mata mahu kelihatan seperti artis K-Pop. Kegilaan itu turut menjangkiti Malaysia apabila sekumpulan gadis Islam bertudung membiarkan sahaja diri mereka dipeluk dan dicium oleh kumpulan K-Pop B1A4 tanpa segan silu di atas pentas terbuka. Malaysia juga digemparkan dengan kehadiran artis berkumpulan K-Pop semasa Festival Belia Putrajaya 2012 semata-mata katanya untuk menarik kehadiran belia remaja bukan Islam ke Festival. Namun adakah ianya berfaedah untuk belia remaja bukan Islam?.

K-Pop merupakan sebahagian budaya popular atau ‘budaya pop’ yang menjadi ikutan dan kegilaan anak muda hasil ledakan maklumat dan akses media sosial yang meluas. Menurut Zulkiple (2014) budaya popular di Barat dikaitkan dengan budaya yang disebarkan secara meluas dalam masyarakat. Budaya popular juga dikenali sebagai budaya massa yang sinonim dengan media massa seperti radio, surat khabar, majalah, filem dan media sosial. Budaya massa pula terkait rapat dengan ‘mass consumerism’ yang mendasari ekonomi kapitalis yang bertujuan mengeksploitasi budaya popular dan belia remaja demi keuntungan berlipat kali ganda tanpa sedikit memikirkan kesan buruk yang bakal merosakkan generasi pewaris masa hadapan.

Lebih menyedihkan apabila budaya pop turut melanda umat Islam dan lebih memburukkan apabila ianya melibatkan dakwah yang telah dikomersilkan atas alasan untuk menyampaikan Islam dalam bentuk yang santai dan mudah diterima oleh masyarakat awam. Di Indonesia pula menurut Ken Miichi (2014) kandungan berunsur Islam menjadi highly competitive media market yang menguntungkan pengamal media dan industri perfileman bagi memenuhi kehendak umat Islam Indonesia di kawasan urban. Content Islam dan dakwah telah dimanipulasi demi keuntungan dan ruh sebenar Islam tidak dijiwai secara telus oleh pemain industri. Inilah cabaran yang dilontarkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Astro Oasis ketika penulis sempat bermesyuarat dengan beliau tentang bagaimana melahirkan pengamal media yang benar-benar memahami intipati Islam dan dakwah secara gambaran syumul bagi menghasilkan produk media dan filem yang benar-benar memenuhi ajaran Islam secara fizikal dan ruh dan dalam konteks terkini adakah ia benar-benar memenuhi standard Indeks Syariah yang diperkenalkan Kerajaan.
Hong (2014) dalam bukunya The Birth of Korean Cool jelas menyebut sejarah kemunculan K-Pop sebagai,

“Korea looked to pop culture as a way to create new sources of revenue, unite people, and generate an exportable product that would help spread Korean culture globally”.

Kenyataan Hong jelas menggambarkan dua elemen iaitu konsumerisme dan juga ‘penjajahan budaya’ ke seluruh dunia termasuk Malaysia. Ia akan menyebabkan belia remaja Malaysia turut menjadi bahan esksploitasi keuntungan dan budaya yang seolah-olah dipaksakan. Sebagai natijahnya belia remaja akan berasa bangga berbudayakan budaya yang datang dari negara maju seperti Korea sekaligus melunturkan keyakinan terhadap budaya Islam dan tempatan yang mempunyai nilai integrasi fizikal dan spiritual yang tinggi. Ia mewujudkan suasana seperti yang disebutkan oleh Malek Bennabi sebagai penyakit ‘colonizebility’ atau minda tertawan yang melanda sebahagian dunai Islam yang mundur.

Sementelah itu, budaya konsumerisme pula terkait rapat dengan hedonisme. Budaya konsumerisme menurut Cray (1998) is a polite and unquestioned form of hedonism. Kamus Dewan mendefinasikan hedonisme sebagai pegangan atau pandangan hidup yang mementingkan keseronokan atau kesenangan hidup. Pengertian ini secara jelasnya lebih cenderung membawa kepada konotasi negatif berbanding positif.
Encyclopedia of Philosophy (2000) sebaliknya mentakrifkan hedonisme sebagai, “…the doctrine that pleasure is the good. There are three varieties of hedonism. Psychological hedonists hold that we can pursue only pleasure; evaluative hedonists that pleasure is what we ought to pursue; reflective hedonists that it is what on reflection gives values to any pursuit”.

Takrifan yang dikemukakan daripada sudut kaca mata ahli falsafah barat ini pula cenderung membawa kepada konotasi positif. Namun hedonisme yang dimaksudkan di sini ialah budaya hiburan yang melampau yang tidak mempunyai matlamat, agenda dan manfaat yang baik untuk diri dan agama.
Budaya K-Pop adalah sebahagian daripada budaya hedonisme yang tergolong dalam bentuk hiburan yang tidak mempunyai matlamat dan agenda yang merapatkan diri dengan Sang Pencipta mahupun nilai-nilai positif pembentukan kendiri belia remaja. Hiburan adalah diharuskan dalam Islam kecuali yang bercampur dengan perkara yang diharamkan syarak dan yang membawa kerosakan yang jelas dan pasti (al-Qaradhawi, 2014). Setiap insan perlukan hiburan hatta Rasulullah Sallallahualaihiwasallam dan para sahabat memerlukan hiburan tapi hiburan mereka mempunyai matlamat dan manfaat yang baik seperti kata Saidina Ali Abi Talib, “Hiburkanlah hati dan carilah untuknya hikmah-hikmah yang menarik kerana hati juga berasa bosan seperti badan yang keletihan”.

Tiada ulasan: