Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Khamis, November 29, 2018

Persidangan Komanwel kali ke-3 Mengenai Kerja Belia / 3rd Commonwealth Conference on Youth Work

JUFITRI BIN JOHA
Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM) / Ahli Lembaga Commonwealth Alliance of Youth Workers’ Associations (CAYWA)



Saudara Jufitri Joha telah menghadiri Persidangan Komanwel kali ke-3 Mengenai Kerja Belia yang berlangsung di Malta pada 5 – 8 November 2018 yang telah dihoskan oleh National Youth Agency of Malta atau Agenzija Zghazagh dan CAYWA. Kehadiran saudara Jufitri adalah atas kapasiti sebagai Ahli Lembaga CAYWA dan Pengerusi Federasi Kebangsaan Pekerja Belia (FKPB) Malaysia.

Menariknya pada persidangan ketiga ini ialah ia menghimpunkan pembuat dasar, ahli akademik dan pengamal kerja belia daripada Negara Eropah dan Komanwel. Uniknya lagi ialah Malta sebuah Negara kepulauan terletak bersilang di dalam Negara Eropah dan Komanwel menyebabkan mereka memilih tema yang bertajuk “Crosscurrents – steering a course for youth work as a growth profession in the Commonwealth and in Europe”.

Ini merupakan wadah dwi tahunan terbaik bagi menghimpun pemegang taruh kerja belia bagi memperkukuhkan iltizam terhadap kerja belia dan mencari solusi bersama, it is a meeting of minds coming together to find a shared solution. Ia juga bertepatan dengan iltizam yang dimuktamadkan di Mesyuarat Menteri Belia Komanwel di Kampala, Uganda untuk mempromosikan kerja belia sebagai profesyen kerjaya merentas sektor yang bekerja dengan belia dan memperluas Commonwealth Higher Education Consortium for Youth Work. Iltizam ini juga mendapat dokongan Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel sewaktu mesyuarat mereka di London 2018.


Persidangan dikendalikan secara unik oleh penganjur bagi menggalakkan penghasilan idea kreatif dengan mengenengahkan konsep Creators not Consumers, Co-production, Dialogue and Dialectic dan The Open Space. Secara amnya konsep-konsep ini diadaptasi bagi mewujudkan rasa kepunyaan dan partisipasi aktif bagi mencari solusi bersama. Co-production bermaksud melangkau sekadar partisipasi di mana participation means being consulted while co-production means being equal partners and co-creators.

Dialog juga merupakan proses penting dalam pendidikan seperti yang diamalkan pekerja belia dalam berinterkasi dengan belia seperti kata tokoh pendidik Brazil Paolo Freire dialog adalah memanusiakan dan pendidikan tanpa dialog akana tinggal sebagai sekadar objektif (tidak praktikal), menindas dan bersifat indoktrinasi. Peserta di dalam wahana dialog akan dapat belajar sesama sendiri, tidak bersifat memaksakan idea sendiri ke atas individu lain dan berdebat secara sihat. Persidangan juga mempromosikan kaedah dialectic di mana berlaku keadaan thesis bertembung dengan antithesis yang akan menghasilkan perubahan yang bersifat synthesis. Ini semua merupakan kaedah praktikal yang diamalkan oleh pekerja belia atau pendidik informal ketika berhadapan dengan belia. Ia bersifat mencerdaskan jiwa dan pemikiran anak muda.

Persidangan menampilkan beberapa tokoh-tokoh pembentang hebat yang memberikan idea-idea segar seperti Profesor Howard Williamson, University South Wales; Dana Fusco, University of New York; dan Tomi Kiilakoski, Finnish Youth Research Network. Presiden CAYWA Profesor Robyn Broadbent turut mengambil peluang memperkenalkan CAYWA kepada khalayak.



Profesor Howard menyebutkan bahawa peranan penting pekerja belia dalam menjadi pemudahcara kepada masa hadapan belia dengan menyebut, “We sit in the shade of a tree we did not plant and we plant a tree in whose shade we will not sit”. Bertepatan dengan tajuk yang dibentangkan Sailing in the Same Direction, Profesor Howard juga menyeru agar pekerja belia di Eropah dan Komanwel bersatu hati memperjuangkan agenda yang sama demi kebaikan belia dan dunia sejagat.

Antara perbincangan perkara menarik yang penulis sertai di dalam salah satu bengkel bertemakan Ethics and Young People’s Welfare ialah berkenaan penghakupayaan belia atau youth empowerment dan penulis memetik,

“Youth work is explicitly interested in youth empowerment through facilitating and / or enabling young people’s participation, voice and choice”.

Penghakupyaan belia adalah teras di dalam pembangunan belia dan kerja belia bagi membolehkan belia terus diserlahkan potensi mereka dan membolehkan mempunyai peluang dan ruang bagi sama-sama membangunkan Negara.

Sekretariat Komanwel telah menawarkan peluang kepada Malaysia untuk menjadi hos atau tuan rumah Persidangan Komanwel kali ke-4 Mengenai Kerja Belia yang dijangka pada dua tahun lagi. Ini memandangkan Malaysia adalaha Negara terkehadapan dalam pembangunan dan pergerakan belia di samping usaha berterusan pihak Kerajaan merealisasikan ekosistem kerja belia profesional dan kejayaan mewujudkan Federasi Kebangsaan Pekerja Belia (FKPB). Ini merupakan satu peluang keemasan untuk Malaysia dan wajar disambut sebaiknya sebagai suatu usaha mempromosikan Malaysia sebagai hub kerja belia profesional terpenting di rantau Asia Tenggara.




Tiada ulasan: