Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Selasa, Februari 10, 2009

Hari Valentine , Ratu Isabella dan Sepanyol.



Seperti yang dijangka, kehadiran 14 Februari menimbulkan polemik di kalangan umat Islam khususnya remaja yang sedang dilamun cinta iaitu Hari Valentine. Pada hari tersebut, bagi orang yang ada kekasih akan bertukar-tukar bunga ros, mengenakan pakaian merah, mengaturkan makan malam di bawah cahaya lilin, berkirim ucapan sayang melalui sms dan banyak lagi aktiviti – aktiviti yang membejatkan iklim Islamiyyah. Namun sebagai umat Islam yang beriman dengan keindahan dan kesyumulan Islam sudah merasai memadai dan amat berpuas hati dengan apa yang telah disuruh dan ditegah dalam Islam. Mereka merasa mulia apa yang dibawa oleh ad-deen ini dan tidak perlu mengambil apa – apa yang di luar lingkungan agama apatah lagi ia bercanggah dengan agama.

Di Indonesia, Majlis Ugama Islam Indonesia (MUI) telah mengharamkan Hari Valentine kerana mengenang pendeta dan mendukung maksiat. Namun ada suara ‘liberal’ yang berhujah apa salahnya Hari Valentine bagi orang yang mahu memperingatinya kerana intipatinya adalah kasih sayang, kenapa dipersulit?, bentak suara tersebut yang turut mengakui beliau tidak memperingati hari tersebut. Beliau turut mencoret peada permulaan bicara beliau dengan “It’s bad enough they have declared Christmas Greetings to fellow Christians haram, but now Valentine’s too?”. Ini jelas menggambarkan seolah-olah beliau ingin menyatakan bahawa dalam Islam ni, itu tak boleh ini tak boleh, liberal sikit! Sebab itulah beliau memuji Jaringan Islam Liberal (JIL) melalui pernyataan misi JIL iaitu ‘This is the kind of Islam that should replace the current sects in Indonesia, if Indonesia wants to keep existing, the way it was intended to”.

Islam tidak menghalang kasih sayang bahkan ia merupakan antara mesej utama kedatangan Islam, cuma persoalannya mengapa perlu kita ikut tradisi barat dengan mengiktiraf 14 Februari? Bukankah kita ada hari kekasih kita sendiri pada 12 Rabiulawwal dengan kelahiran Nabi sallallahualaihiwassalam? Kelahiran Baginda membawa rahmat dan kasih sayang ‘sejagat’. Namun sebahagian dari umat Islam beriya-iya dengan Hari Valentine dan melupakan Maulid Nabi!. Baginda telah meminta para sahabat menyebarkan salam di kalangan sesama mereka sebagai manifestasi penyebaran kasih sayang sejati dan menurut para ulama ianya juga manifestasi keamanan, ketenteraman, keselamatan dan kesejahteraan. Ini jelas dalam hadis riwayat Imam Muslim, “Kamu tidak akan masuk ke dalam syurga sehingga kamu beriman, kamu belum beriman (dengan sempurna) sehingga kamu saling sayang menyayangi. Apakah kamu tidak suka ku tunjukkan akan sesuatu yang apabila kamu kerjakan, pasti kamu akan saling sayang menyayangi? Sebarkanlah salam di antara kamu.”

Dari segi sejarahnya, menurut Dr. Khadijah Mohd Hambali, Pensyarah Perbandingan Agama, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Valentine di situ merujuk kepada Saint (St.) Valentino seorang paderi berpengaruh di zaman ratu Isabella. Menurut versi pertama, St. Valentino merupakan orang terpenting di sisi Ratu Isabella dalam usaha menumpaskan Kerajaan Islam Sepanyol yang telah bertapak selama 800 tahun membawa kemakmuran pada bumi Eropah. Sambungan pada versi kedua, lantaran daripada ‘jasa besar’ paderi itu, maka Ratu Isabella telah berkenan memenuhi hajat sang paderi ini. Namun apa yang mengejutkan Ratu dan rakyatnya apabila sang paderi yang bermazhab katolik menyatakan hasrat untuk mengahwini seorang gadis bermazhab protestan yang jelas tidak dibenarkan! Apatah lagi beliau seorang paderi yang dilarang untuk berkahwin. Ratu Isabella bertindak memenjara sang paderi namun sebagai mengenang jasa beliau, maka Ratu Isabella mengangkat 14 Februari sebagai hari mengenang jasa beliau. Justeru, untuk apa kita Umat Islam meraikan hari tersebut? Kita sudah pun ada alternatif dan hari kita sendiri.

Ratu Isabella ialah ratu yang bertanggungjawab mengembalikan pemerintahan Sepanyol kepada pemerintahan berpaksikan Kristian. Walaupun sempat melalui Gereja Agung Granada yang menempatkan makam ratu tersebut semasa kunjungan ke sana, saya tidak tergerak hati untuk masuk ke dalam menjengok makam beliau. Mungkin kerana sentimen kekesalan terhadap kekejaman yang dilakukan oleh ratu tersebut terhadap umat Islam dan Yahudi apabila memaksa mereka menganut Kristian atau dihalau dari bumi Sepanyol. Ratu tersebut sanggup mengkhianati perjanjian dengan umat Islam agar membenarkan umat Islam hidup bebas selepas Sultan Muhammad Abu Abdillah, Sultan terakhir Kerajaan Islam Nasriyyah menyerahkan kuasa kepada Ratu Isabella dan Raja Ferdinand.

Sumber dari wikipedia.com memperkenalkan Ratu Isabella atau Ratu Isabel seperti berikut, ‘Isabel I dari Kastilia (22 April 1451 – 26 November 1504) adalah Ratu Kastilia dan Leon. Ia menikahi Ferdinand, raja Aragon, pada 19 Oktober 1469. Pernikahan ini menandai bersatunya Takhta Kastilia dan Aragon, mengawali penyatuan Spanyol secara politis kelak oleh Carlos I dari Spanyol (juga Kaisar Romawi Suci), serta mengawali masa keemasan Sepanyol. Paus Aleksander VI memberikan gelar "Penguasa Katolik" (Spanyol: los Reyes Católicos) kepada Fernando dan Isabel, dan ia juga dikenal sebagai Isabel la Católica atau "Isabel sang Katolik". Kejadian-kejadian penting dalam masa pemerintahannya adalah diselesaikannya Reconquista dengan mengalahkan Sultan Granada Muhammad XII (Sultan Boabdil), penjelajahan Christopher Columbus, serta pengusiran umat Muslim dan Yahudi dari Sepanyol (lihat Inkuisisi Spanyol). Ketika peristiwa ini terjadi pada tahun 1492’.

Sudah jelas, umat Islam tidak boleh menyambut 14 Februari tersebut kerana ia berkait rapat dengan soal agama dan akidah. Umat Islam yang ada hati nurani yang suci takkan membenarkan dirinya bergembira dengan kejatuhan sebuah Kerajaan Islam yang menjadi permata berharga dan jantung Eropah yang sebenarnya membawa mesej kasih sayang kepada warna-warni kejayaan Eropah masa kini. Ayuh kita tumpukan pada Hari Kasih Sayang kita iaitu Maulid Nabi yang bakal tiba tidak lama lagi!

* Saya sedang membaca buku How to Talk to Anyone khusus bab How to Use Eyes to Make Someone Fall in Love with You.

Tiada ulasan: