Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Selasa, Mac 31, 2009

Almarhum Ustaz Niamat Yusoff



Almarhum al-Fadhil Ustaz Niamat Yusoff sudah 5 tahun pergi meninggalkan kita. Bagi warga ABIM, nama beliau bukanlah asing bagi mereka bahkan merupakan antara tokoh agama ABIM yang amat terserlah ketokohannya. Beliau merupakan pengasas Maahad Tarbiah Islamiyah Derang (MTI) yang disegani. Saya membaca buku bertajuk Ulama Arkitek Kemanusiaan tulisan saudara Ismail Hisham yang memerikan ketokohan Almarhum Ustaz Niamat.

Apa yang menarik saya ialah 'Amanat Terakhir' beliau untuk pendokong ABIM yang diceritakan dalam buku tersebut. Almarhum Ustaz Niamat menyentuh mengenai Islam di Sepanyol! Berikut sedutan amanat beliau.."Kita lihat tamadun Andalus, dengan pencapaian yang sangat mengagumkan. Di mana di peringkat awalnya sebelum melalui kejatuhan, kemanusiaan masih dipertahankan. Kita ingin kembali kepada zaman itu dengan ilmuan kita yang sarat dengan ilmu pengetahuan moden. Kita memiliki pakar-pakar perubatan yang menjadi rujukan".

Almarhum menambah lagi, "Pada zaman Andalus, Osmaniah malah Tamadun Islam India dalam pelbagai dinasti dalam sejarah yang kita dapat melihat menikmati membaca dan menilai peninggalannya yang sarat dengan nilai-nilai kemanusiaan".

Almarhum Ustaz Niamat juga menggagaskan, "Kita perlu jadi ulama dulu, baru jadi ahli sains! Itu sebabnya saya selalu mengulangi tokoh yang tidak dapat saya lupai Maulana Abbas al-Firnas al-Qurtubi. Di Cordoba, Sepanyol, beliau merupakan Pakar Syariah dan juga ahli perniagaan. Dalam masa yang sama beliau juga merupakan ahli sufi yang sangat disegani. Beliau juga merupakan ahli sains yang melakukan penyelidikan di waktu malam selepas saja melakukan solat tahajjud.

Beliaulah orang yang mula-mula memunculkan teori penerbangan yang pertama yang telah pun dilakukan eksperimennya dengan terbang dengan sayap burung. Kemudian melakukan eksperimen kedua dengan terbang tanpa sayap. Tetapi selepas kajian itu dibuat, kejatuhan kerajaan Bani Umayyah bermula. Maka kejatuhan Sepanyol telah pun menyebabkan hak milik orang Islam dirampas. Penyembelihan besar-besaran berlaku selama enam bulan dan khazanah penyelidikan Abbas turut dirampas.."

Tiada ulasan: