Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Isnin, Mac 16, 2009

Seville Dalam Sorotan



Ketika kunjungan saya ke Sepanyol buat pertama kalinya pada 2006, saya tidak sempat menjejakkan kaki ke bumi Seville (dalam Bahasa Sepanyol disebut sebagai Seviyye). Begitu juga kunjungan kedua dengan misi rasmi 2008, masih tidak sempat menjengah Seville. Mungkin harapan dan cita-cita untuk misi ketiga ke sana yang dijangka akhir 2009, dapat diberikan keluasan dan peluang oleh Allah menjejaki Seville atau Ashibbiliyah (Bahasa Arab).

Ketika ini saya sedang menyiapkan tentatif trip Maghribi dan Sepanyol untuk dicadangkan kepada Union of Ngos of the Islamic World (UNIW) Malaysia dan Wadah Pencerdasan Ummah (WADAH). Sudah dua kali saya dirujuk oleh beberapa pihak untuk mendapatkan khidmat saya untuk membawa mereka ke Sepanyol selain projek Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu.

Satu ketika dahulu, Seville merupakan pusat terpenting untuk kesenian, kebudayaan dan kesusasteraan kaum Moor Sepanyol. Seville dewasa ini menjadi ibunegeri bagi Andalusia. Seville secara tradisinya amat termashyur dengan elemen-elemen kehidupan, kesenian, kebudayaan, musik dan syair. Kesemua elemen tersebut berakar umbi dalam masyarakat Seville. Ia bertambah signifikan apabila kejatuhan Khilafah Cordoba pada 1031.

Dua pemerintah terkenal sebagai penyair ulung ialah al-Mutadid (1042-1068) dan anaknya al-Mu’tamid (1068-1091). Mereka berdua bukan sahaja hebat sebagai penyair bahkan menjadi payung yang menaungi galaksi artis, penyair dan ahli kraftangan. Ini bermakna mereka berdua bukan sahaja menjiwai seni bahkan menjadi menggalakkan tradisi ini mekar di lingkungan kuasa dan pengaruh mereka. Ini merupakan sikap positif pemerintah yang terpamer dalam dalam sejarah kegemilangan Tamadun Islam Sepanyol.

Seville yang saiz georafi lebih besar dari Cordoba mempunyai dua tarikan monumen utama iaitu La Giralda dan Alcazar yang mana jaraknya hanya ‘walking distance’ daripada tengah-tengah pusat bandar Seville. Selepas Andalusia diambil semula oleh pihak pemerintah Kristian, gaya seni bina Islam yang diistilahkan sebagai ‘Mudejar’ masih terus harum dan popular di kalangan pemerintah-pemerintah Kristian. Ini terbukti apabila mereka meminta dan mengupah ahli seni bina Islam untuk membina istana-istana mereka. Ini satu pengiktirafan yang tidak dapat diselindungi lagi.
Selepas 750 tahun bernaung di bawah cahaya pemerintahan Islam, Seville secara tragisnya jatuh di tangan Fernando III pada 1248 masihi berbanding Granada yang terus bertahan selama 250 tahun lagi sebelum kejatuhannya.

Pada hari ini menara La Giralda adalah satu-satunya komponen kepada Masjid Agung Almohad Seville yang masih kekal boleh dilihat sehingga kini. Menara tersebut dibuka untuk pelawat dan menyajikan pemandangan yang mengasyikkan di sekitar Seville. Selain menara, yang masih tinggal berbaki adalah halaman masjid yang dihiasi air pancut dan kolam. Ia diperindahkan lagi dengan pokok oren. Dewasa ini, bahagian gereja yang dimasukkan ke dalam bahagian Masjid mengambil masa selama 100 tahun untuk disiapkan bersama artifak agama Kristian, kerja-kerja seni berharga dan juga kubur Christopher Columbus, iaitu orang yang bertanggungjawab menemui benua Amerika. La Giralda juga memainkan peranan penting melatari suasana dalam novel karya Dan Brown iaitu "Digital Fortress”.

Alcazar atau dalam bahasa Arabnya al-Qasr (Istana), merupakan istana yang dibina dengan gaya Moorish yang diminati oleh pemerintah Kristian selepas Seville jatuh menggantikan istana yang asal. Walaupun Alcazar nampak elegen dan hebat, namun ianya selalu dikritik kerana ia kelihatan tidak asli kerana cuba meniru kehebatan seni bina Alhambra di Cordoba yang dianggap sebagai “Masterpiece of Moorish architecture”.

Selepas halaman Alcazar (courtyard) telah dibina dan diperindahkan semula, Pengarah Filem terkenal Ridley Scott telah menggunakan halaman yang telah diturap dengan batu tersebut untuk set penggambaran filem Kingdom of Heaven. Ketika penggambaran tersebut, halaman tersebut digunakan sebagai halaman istana untuk Raja Jerusalem.
Alcazar dikaitkan dengan pelbagai cerita menarik semenjak ianya menjadi kediaman pemerintah Islam pada kurun ke 11 dan yang paling menarik minat adalah kisah Al-Mutamid. Semasa era pemerintahan Islam berpecah yang digelar era Taifa, kerajaan Seville muncul sebagai kerjaan Islam yang berpengaruh di bawah Al-Mutamid yang subur dengan syair, seni, kebudayaan, sains dan kesusasteraan. Di sana terdapat beberapa cerita berkaitan dengan pengaruh syair dalam kehidupan Raja Taifa Moorish.
Antara lain yang disebutkan oleh Dr. Syed Amir Ali dalam artikel beliau seperti berikut:

“According to legend, Al-Mutamid’s favourite wife, Al-Rumaikiya, probably a Christian princess from the Northern Spain and an accomplished poet herself, once woke up in the morning and saw and unusual sight from her palace window in Cordoba, part of the kingdom of Seville at the time. The city was experiencing a rare snowfall and the slopes of the majestic Sierra Morina were covered with it, presenting a spectacular view. The sight delighted the princess, making her nostalgic about her native north where snow was a common occurrence. To please her, Al-Mutamid ordered countless almond trees to be planted on the plains and mountain slopes of Cordoba. At the end of the winter season every year, he could show his beloved wife the view of a countryside covered in a mantle of snow-white blossom, creating the illusion of a heavy snowfall.

Onslaughts from surrounding Christian kings made life difficult for Seville and its ruler. Al-Mutamid’s rule came to a tragic end. He was deposed and exiled by the Al-Murabitun ruler from North Africa, Yosuf-bin-Tashfin, whose help he had solicited against his Christian enemies. He ended his life in captivity in 1095 in Morocco. Some of his verses written in his cell in his last years portray his sense of despair and nostalgia for the bygone days:

“I was the ally of bounty and the lord of generosity
A friend of people?s souls and their spirits
Today, I am a captive in the throes of poverty”

Sekian, semoga Allah kabulkan hajat saya untuk bertemu Seville! Amiinn…

Tiada ulasan: