Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Khamis, September 17, 2009

Kuasai Bahasa



Ketika menghadiri mesyuarat strategik GPTD bersama pengasasnya iaitu Encik Ahmad Azam Abdul Rahman, beliau menekankan bahawa para aktivis GPTD harus menguasai pelbagai bahasa asing terutamanya bahasa utama dunia iaitu Bahasa Inggeris, Mandarin, Sepanyol, Peramcis dan Arab. Setakat ini GPTD telah pun menghantar dua orang anak muda ke Turki dan China untuk menguasai bahasa negara tersebut. Salah seorang ahli GPTD yang sedang belajar Perancis ketika ini telah pun menguasai Mandarin, Inggeris, Perancis dan sekarang sedang belajar menguasai bahasa Arab.

"Anta pula kuasai bahasa Sepanyol", begitulah pesan Cik Azam kepada saya. Memang ketika memulakan projek sulung GPTD saya mengetuai projek ke Sepanyol dan harus kuasai bahasa Sepanyol. Ketika itu grup saya mengambil kursus intensif bahasa Sepanyol di UPM secara percuma selama seminggu. Cuma apa yang harus saya buat adalah mengasah kembali penggunaan bahasa Sepanyol saya semula.

Menguasai bahasa ini merupakan saranan Rasulullah sallallahualaihi wasallam. Sheikh Abdul Fattah Abu Ghuddah dalam kitabnya 'Ar-Rasul al-muallim wa asalibuhu fi ta'lim' menceritakan bahawa Rasulullah sallallahualaihi wasallam mengarahkan sebahagian sahabat mempelajari bahasa asing. Antara lain Rasulullah sallallahualaihi wasallam mengarahkan Zaid bin Thabit mempelajari beberapa perkataan daripada kitab Yahudi untuk baginda, dan Baginda bersabda: " Sesunguhnya daku, demi Allah tidak senang hati jika orang yahudi menjadi penulis dan pembaca kepada warkahku".
Berkata Zaid bin Thabit:" Tidaklah berlalu setengah bulan melainkan daku telah mempelajari bahasa tersebut demi Baginda. Ketika daku mempelajarinya, Baginda ingin menulis sesuatu kepada yahudi, maka dakulah yang menulisnya dan apabila mereka menulis pla kepada Baginda, dakulah yang membacanya kepada Nabi". Sumber : Sohih at-Tirmizi.

Menurut riwayat A'mash daripada Thabit bin Ubaid daripada Zaid bin Thabit beliau berkata:"Rasulullah sallallahualaihi wasallam telah memerintahkan daku agar mempelajari bahasa Suryani".

Sheikh Abdul Fattah berkomentar bahawa menggunakan bahasa asing untuk menyampaikan ilmu dan berdakwah amat diperlukan, inilah sebahagian daripada petunjuk dan panduan yang digunakan oleh Baginda, bahkan ia merupakan salah satu kaedah yang digunakan Baginda semasa mengajar. Dewasa ini, bahasa merupakan anak kunci terpenting untuk mempelajari ilmu sains bagi menyayingi orang asing. Ia juga merupakan anak kunci perkenalan sesama insan yang amat penting di dalam kehidupan manusia di samping memelihara hak-hak insan sewaktu ia bergaul dalam masyarakat.

Tiada ulasan: