Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Sabtu, September 19, 2009

Anak-Anak Yatim Yang Mengubah Dunia


Berbuka Buka Bersama VIP Majlis Berbuka Puasa UNITAR

Ketika memenuhi undangan tazkirah dan berbuka puasa untuk Fakulti Hospitaliti dan Pengurusan Pelancongan, Universiti Tun Abdul Razak (UNITAR), saya berusaha mencari bahan rujukan berkaitan anak-anak yatim memandangkan dalam majlis tersebut diundang sekumpulan anak-anak yatim untuk diraikan dan diberikan sedikit bantuan.

Ketika menyemak kitab Aitam Ghayyaru Majra at-Tarikh atau Anak-Anak Yatim Yang Mengubah Jalan Sejarah, selain saya mendapati tokoh-tokoh Islam seperti Imam Bukhari, Imam Syafie, Imam Ghazali, Sheikh Ahmad Yasin dan Sheikh Abul Hasan Ali an-Nadawi merupakan anak yatim yang merubah sejarah dunia, mata saya tertumpu kepada seorang tokoh pemerintah Andalus.

Tokoh yang saya maksudkan itu ialah Abdurrahman ad-Dakhil iaitu Pemerintah Bani Umayyah di Andalus. Beliau mengasaskan pemerintahannya setelah berakhirnya pemerintahan raja-raja kecil. Beliau adalah Abdurrahman bin Muawiyah bin Hisyam bin Abdul Malik bin Marwan. Saat masa kecil, ayahnya meninggal dunia, sehingga saudaranya menyerahkan hak pemeliharaannya kepada Khalifah Hisyam bin Abdul Malik, yang terus memberikan nafkah kepadanya dan saudara-saudaranya.

Menurut Abdullah Shalih al-Jum'ah, Abdurrahman ad-Dakhil wafat di Cordoba pada 172 Hjrah sesudah memerintah Andalusia selama 33 tahun 4 bulan. Walaupun memerintah di wilayah yang relatif kecil, ianya berhasil menandingi Daulah Bani Abbasiah di bidang kemajuan dan perkembangannya. Wilayah ini menjadi pelita yang menerangi kegelapan Eropah yang begitu pekat. Orang-orang Eropah tidak pernah berhenti pergi ke Andalusia guna menacri ilmu yang memberikan sumbangan terbesar dalam perkembangan peradaban Eropah sesudahnya. Semoga Allah merahmati Abdurrahman dan benarlah Abu Ja'far al-Mansur ketika beliau berkomentar mengenai diri Abdurrahman, "Sesunnguhnya pemuda itu benar-benar seorang pemuda yang unggul dalam segalanya, tiada keliru orang yang memujinya."

Tiada ulasan: