Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Rabu, Oktober 21, 2009

Budaya Ilmu dan Kampung Buku


Antara sebab saya bertapa di UK ini adalah untuk meningkatkan kesaktian ilmu kembali. Ketika di Malaysia, saya amat sibuk dengan urusan teknikal dan program, namun alhamdulillah saya mempunyai banyak masa menimba ilmu dan membaca buku di sini. Pada zaman keemasan Islam di Sepanyol, Cordoba menjadi pusat pengembangan ilmu sehingga orang bukan Islam berpusu-pusu datang ke Andalus untuk menimba ilmu. Sehingga satu ketika Andalus menjadi "Centre of Jewish Intellectual Endeavours". Kini UK mengambil alih peranan tersebut dan tidak mustahil Malaysia akan merampas peranan tersebut berdasarkan senario semasa.

Dalam suasana keilmuan di sini, saya berusaha meningkatkan dan mengasah kapasiti keintelektualan saya dengan membanyakkan membaca, menghadiri wacana intelektual dan menyertai perbincangan ilmiah. Saya juga bersyukur kerana kelas sarjana (Master) saya juga banyak slot perbincangan krtitis. Saya juga memperuntukkan sebahagian besar wang biasiswa (Chevening) untuk membeli buku sebagaimana yang saya buat ketika berada di UIA dahulu dengan duit PTPTN. Banyak laman web di UK menjual buku secara online seperti www.amazon.co.uk, www.barterbooks.co.uk/ (ilhat gambar di bawah: stesen keretapi lama dijadikan kedai buku second hand antara terbesar di UK), kitaabun.com/shopping3/ dan lain-lain. Sudah tentu saya akan menjadi salah seorang pelawat setia laman tersebut untuk membeli belah.

Satu lagi di Wales (UK) ada kampung buku terbesar di dunia iaitu www.hay-on-wye.co.uk/bookshops/default.asp di mana kemudiannya Tan Sri Sanusi Junid ketika menjadi Menteri Besar Kedah membina kampung buku di Langkawi mengikut jejak langkah Wales. Saya berharap dapat menjejaki ke Wales iaitu ke Kampung Buku Hay-on-Wye, kat Wales pun ada kawan untuk diziarahi..."Chinon, nanti aku nak ziarah kau kat Wales boleh?" begitulah ayat facebook saya pada Nizam Shapie (rakan ex SMAP Kajang) di Wales.

Chinon pun jawab, "hahaha - sini sejuk... ko nak datang time ni ker ? :) even time ni pun tangan aku dah kebas kat dalam bilik ni.. kalau ko nak datang bagi jer message :) Dengan besar hati dipersilakan..."

Tiada ulasan: