Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Jumaat, Oktober 02, 2009

Daripada Ulu Klawang (UK) ke United Kingdom (UK)


Pemergian saya daripada Ulu Klawang ke United Kingdom diiringi kesedihan dan kegembiraan. Kesedihan kerana terpaksa meninggalkan Ibubapa yang menjadi tanggungjawab saya sebagai anak lelaki, Aishah Humaira’, anak kesayangan dan sudah tentu penyokong kuat saya ‘La’.

Kegembiraan kerana selepas 7 tahun bergelumang sebagai pekerja belia sepenuh masa, saya berpeluang menyambung pelajaran di peringkat Master dalam ‘Community and Youth Work’. Bidang ini amat baru di Malaysia dan ia bersesuaian dengan jiwa saya yang suka menjadi “be the first” untuk menyelami bidang ini. Menjadi pengasas dan mencuba perkara baru adalah sentiasa menjadi sasaran hidup saya semenjak mengasaskan Intellectual Youth Club (IYC) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) dan Grup Pengkaji Tamadun Dunia (GPTD) semasa di ABIM. Selepas 3 hari di Durham saya dapat rasakan suasana belajar yang amat kondusif merangsang saya untuk meneruskan pelajaran di peringkat PhD juga di bidang belia sekaligus menjadi pakar rujuk belia.

“Ju, anta patut sambung terus PhD”, begitulah kata-kata semangat Ustaz Maszlee, (maszleemalik.blogspot.com) salah seorang kenalan lama yang membuat PhD di Durham. Saya terasa terangsang untuk terus menyambung PhD, teringat pulak tempat Prof. Turiman melengkapkan PhDnya dalam bidang belia di Amerika!. “Tak mustahil, lepas aku dapat biasiswa Chevening Kerajaan British untuk master aku cuba biasiswa Fullbright Kerajaan Amerika pula untuk PhD, desis hati aku sambil memikir masa depan. “Takpun Prof Azimi di UPM dah tawar aku sertai kumpulan pengajian belianya di UPM, mesti ada peluang buat PhD, kalau tak di US di Malaysia pun apa kurangnya. Bayang Prof. Dr. Jufitri Bin Joha, amin. Itulah senjata paling ampuh yang kita ada iaitu menetapkan matlamat (meminjam istilah Azizi Ali, jutawan senyap).

Apa-apa pun niat saya belajar ini adalah kerana Allah, buka kerana nak dapat jawatan atau naik gaji mahupun nak kejar gelaran Dr. Sebelum terbang tempoh hari, saya sempatkan sematkan beberapa pernyataan misi atau ‘mission statement’, antara lain memperolehi Master in Community and Youth Work, menghafal al-Quran, menulis buku, menelaah buku, membina jaringan antarabangsa (bersesuaian dengan portfolio sebagai Exco ABIM) khusunya di Eropah, menulis di Utusan Malaysia, kuasa bahasa Inggeris, Sepanyol dan lain-lain dan menuntut ilmu sebanyak mungkin terutama dari cendiakawan terkenal seperti Sheikh M. Afifi al-Akiti, Sheikh Abdul Aziz Federick, Dr, Hisham Helliar, Dr.Akram Nadwi dan ramai lagi, wah lazatnya.

Selain itu juga saya ditugaskan menubuhkan GPTD di UK dan berdaftar secara rasmi dengan Jabatan Penuntut Pelajar Malaysia (MSD) di London. Ini adalah misi besar! Belum panas punggung, saya dah jumpa seorang anak muda berhasrat menyertai GPTD untuk duduk di Bosnia! MasyaAllah satu pertemuan bermanfaat ketika saya jumpa di Open House Raya salah seorang sahabat di Durham. Semua ini menjadikan saya terus bersemangat untuk meneruskan perjuangan saya selama setahun di sini iaitu di Durham, hometown kepafa Tony Blair dan Mr. Bean!. InsyaAllah saya akan kongsikan lagi…dan perjalanan menjadi semakin cerah.

Tiada ulasan: