Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Rabu, Oktober 28, 2009

Khabar Gembira (Mubassyirat)


Saya mempunyai beberapa khabar gembira yang ingin dikongsi. Khabar Pertama : Saya mendapat kurnia anak kedua (bayi perempuan) seberat 3.13 kilogram pada 28 Oktober 2009 / 9 Zulkaedah 1430 H (Rabu) 5.15 pagi. Saya nak namakannya pada hari ke-7 InsyaAllah dengan Khadijah Attohirah (Khadijah yang Suci). Terima kasih kepada "A Simple Woman with a Big Heart" kerana sanggup berkorban dan mendokong perjuangan suaminya serta melahirkan anak kami yang kedua. Tiada apa yang dapat dibalas melainkan doa kebahagiaan dan kesetiaan! Khabar ini menaikkan lagi semangat saya untuk terus belajar dan berjuang di lapangan.

Khabar Kedua : Saya mendapat komen assignment yang baik dari pensyarah subjek "Youth Policy and Practice" saya Ms. Jean Spence antara lain berbunyi : " You have written about the content of the article quite well, although I have corrected your English where appropriate " he he biasa la tu English saya memang tak berapa baik, datang UK pun niatnya nak gilapkan English.

Khabar Ketiga : Kawan baik sekelas saya dari Afrika Selatan memohon saya untuk mendapatkan terjemahan al-Quran kerana beliau berminat mendalami Islam. Subhanallah saya amat gembira. "Don't worry Elvis I will give you translation of Quran for free!, janji saya sementara menunggu pesanan Pizza dan Kebab saya siap. Elvis merupakan bekas pimpinan pelajar yang saya rasakan akan jadi 'somebody' di masa hadapan di Afrika Selatan. Beliau pernah menyatakan pada saya bahawa beliau hampir-hampir dilantik menjadi Presiden Pelajar Benua Afrika!. Saya mendoakan agar beliau mendapat hidayah dari Allah dan saya yakin beliau sudah mengenali Islam berdasarkan penerangan beliau mengenai Islam pada saya di kedai Pizza (Halal) tempoh hari. Saya beli pizza dan kebab dapat percuma satu pizza lain kerana nilai pembelian melebihi 10 pound. 2 pizza dan 1 kebab boleh tahan untuk 5 hari bekalan makanan saya, jimat !

Khabar Keempat : "Youth Workers are teacher but not school teacher", kata Mr. Tony Jeff, pensyarah "Professional and Personal Dvelopment". Ini bermakna saya adalah pendidik informal yang bekerja mendidik belia. Saya gembira dengan status itu. Minat saya terhadap kursus semakin meningkat. Saya sudah membanyakkan pembacaan, memupuk minat membuat tugasa (assingment) dan kerja lapangan (field work) dan menghadiri seminar berkaitan kerja belia untuk mendapat ilmu tambahan dan jaringan. Saya juga sudah memulakan kajian saya untuk menubuhkan Akademi Latihan Belia! Ms Jean Spence banyak membantu. Pensyarah-pensyarah saya merupakan orang kuat Youth Work dan banyak menulis buku dan makalah berkaitan.

Khabar Kelima : Universiti Durham telah dianugerahkan sebagai Outstanding Support for Early Career Researchers oleh Times Higher Education UK (http://www.timeshighereducation.co.uk/hybrid.asp?typeCode=365&pubCode=1&navcode=142) . Saya bertuah belajar di Durham dan Allah memilih saya berada di Durham yang terkenal dengan bandar bersejarah di UK!

Khabar-khabar gembira inilah yang menjadi sebahagian motivasi saya apabila berseorangan di sini. Semoga tips ini berguna kepada para pelajar Malaysia di perantauan.

1 ulasan:

nadmin berkata...

Tahniah atas kelahiran cahaya mata..
Saya juga kagum dgn kak la