Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Ahad, Oktober 18, 2009

Memandu?


Hari ini saya berasa cukup gumbira kerana berjaya memenuhi masa hujung minggu dengan menghadiri Pertemuan dan Jamuan Hari Raya Malaysian Islamic Study Group (MISG) ABIM UK & Eire di Sheffield. Sheffield dikategorikan sebagai kawasan tengah England. Durham terletak di Utara Timur dan memakan masa 3 jam perjalanan.

Apa yang menarik, saya mengambil kesempatan untuk memandu kereta kepunyaan abang Ipin (Setiausaha MISG ABIM UK) yang kami tumpang selepas hampir sebulan tidak memandu. Di UK guna lesen Malaysia adalah sah untuk kita memandu tapi cuma laku untuk setahun. Semasa sebelum berlepas ke UK dulu saya turut membawa lesen antarabangsa saya yang saya buat pada tahun 2005 khususnya untuk projek GPTD ke Sepanyol masa tu. Stereng sebelah kanan sama macam Malaysia, jadi takde la masalah. Cuma apa yang mengkagumkan, mereka memandu dengan penuh berhemah dan mematuhi had laju, apa taknya kamera perangkap bersepah he he..tapi mereka memang berhemah pun dan jarang kedengaran mereka hon kereta.. tak macam di Kemboja dan Indonesia...pon..pon. Itulah kepelbagaian budaya dan telatah yang kita dapat bandingkan terutamanya bila mengembara ke negara orang. Ini juga yang kita nak aktivis GPTD pelajari kepelbagaian budaya di negara orang apabila mereka keluar negara untuk menjalankan projek. Mereka kena dalami Do and Dont sesebuah negara agar aktivis GPTD sentiasa memahami dan menghormati budaya orang lain.

"Anta kena beri signal bila tukar lane!", tegur Safwan, co pilot saya. Memang kena bawa elok-elok kereta di sini. "Berapa kalau kena saman Safwan?", "Dalam 100 pound kot!". Wow itu dalam RM 500 tu mahal! Saya pun mula memperlahankan Pigeout hijau kepunyaan abang Ipin yang enak beradu di belakang bersama anak dan isteri.

Satu lagi sini jalan takde tol dan jalan cantik. Sampai di kawasan rehat Costa (R n R) saya nak buang air..tapi biasala tandas mana ada paip, jadi kenalah bawa botol mineral. Mana-mana tandas kat UK ni pun sama aja. Saya teringat kisah 3 orang pelajar universiti di UK nak buang air. Seorang pelajar Oxford, seorang lagi Cambridge dan seorang lagi Newcastle. Masing-masing lepas buang air berkongsi pengalaman 'membuang air'. Kata pelajar Universiti Oxford, " Ooo saya lepas buang air akan basuh tangan dengan sebersih-bersihnya". Dengan riyak, pelajar Universiti Cambridge pula menyampuk, " OO saya lagi hebat, lepas buang air saya akan basuh tangan dengan air ditambah dengan sabun secukupnya." Manakala pelajar Universiti Newcastle menjawab dengan penuh keyakinan,"Ooo saya tak basuh tangan sebab mak saya tak ajar kencing atas tapak tangan!".

Itulah kisah lucu yang saya ingat, tapi jika ada sambungan saya akan tambah..macam ni...tiba-tiba masuk seorang pelajar Universiti Durham namanya Jufitri Joha.." OO saya lepas buang air saya akan basuh toot..basuh tangan siap dengan sabun lagi.." Kelakar tak? Gelak la sikit...Cerita ini membuatkan saya sampai ke destinasi kami di Sheffield dan kami berjumpa dengan ramai ahli MISG dari Manchester, Sheffield, Newcastle, Glasgow, Hull dan lain-lain. Turut hadir saudara Suhaib Hamidi (Presiden Persatuan Melayu UK) dan saudarai Addawaiyah Salim (Koresponden GPTD di UK). Saya sempat membuat sedikit pengisian berkenaan buku Generasi Salahuddin al-Ayyubi.

1 ulasan:

izwanisme berkata...

Syeikh, bersuci istinjak guna tisu pun bolehkan?