Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Selasa, Oktober 20, 2009

Interpreting Spanish Colonialism


Saya sempat menjengah ke perpustakaan Universiti Durham minggu lepas dan meminjam beberapa buah buku. Dalam kehidupan sebagai seorang pelajar sarjana (Master), perpustakaan harus dikunjungi dalam skala yang agak kerap kerana ia merupakan sumber kajian, ilmu dan maklumat di samping jurusan saya (Master in Community and Youth Work) mensyaratkan saya membuat 'field work' untuk bekerja bersama belia di lapangan dan mengumpul data dan maklumat sebagai seorang pekerja belia. Apa yang menggembirakan saya, jurusan saya ini tidak ada peperiksaan dan kelas hanya akan berlangsung selama hanya 5 bulan dan selebihnya adalah 'assignment', field work' dan 'research'.



Universiti Durham terletak dalam bandar. Fakulti dan bangunan universiti yang lain terletak berselerak dalam bandar Durham dan tidak terletak secara terkumpul seperti mana UIA (tempat saya belajar dulu) dan mana-mana universiti-universiti lain di Malaysia. Konsep Universiti Durham sama seperti Universiti Oxford di mana saya sempat melawatnya pada 2007. Universiti Durham merupakan universiti tertua selepas Oxford dan Cambridge dan saya bertuah sekolah saya (jabatan) merupakan sekolah yang antara terbaik menawarkan Master in Community and Youth Work di seluruh England. Teringat saya Universiti Cordoba yang diasaskan di Sepanyol oleh umat Islam adalah antara tertua di dunia yang tercatat padanya :

'Justice of the Great' - Keadilan pemimpin yang hebat
‘Wisdom of the Wise '– Hikmah ulama yang bijaksana
‘Valor of the Brave '- Keberanian sang pejuang
‘Prayer of the Righteous '– Doa orang yang saleh

Ia merupakan formula kepada Sebuah negara yang kuat amat bergantung kepada empat kekuatan di atas sebagaimana yang dinukilkan oleh para pemimpin Andalusia yang menguasai Sepanyol selama lebih 6 abad



Di perpustakaan tadi, selain meminjam buku berkaitan pelajaran, saya sempat meminjam buku Interpreting Spanish Colonialism himpunan makalah yang diedit oleh Christopher Schmidt-Nowara dan John M. Nieto-Phillips. Buku ini menceritakan sejarah penjajahan Sepanyol khususnya di Amerika Latin dan kesannya sehingga kini. Buku ini juga menceritakan bagaimana Sepanyol dan bekas koloninya di Amerika Latin dikategorikan sebagai negara mundur berbanding negara Eropah lain dan Amerika Syarikat. Ini sebahagian telaah saya terhadap Sepanyol dan Andalusia yang masih saya teruskan sehingga kini dalam kerangka projek GPTD Sepanyol-Amerika Latin. InsyaAllah negara Amerika Latin masih terus diburu oleh GPTD untuk diterokai.

Tiada ulasan: