Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Rabu, Oktober 07, 2009

Sarjana Kerja Komuniti dan Belia @ Master in Community and Youth Work.


Hari ini merupakan hari induksi untuk saya. Saya berasa amat bersemangat kerana selepas 7 tahun, saya bergelar semula sebagai mahasiswa sarjana. Namun kali sudah tentu saya mengalami jalan yang sukar kerana banyak tugasan-tugasan yang saya harus siapkan dalam bentuk tulisan.

Saya dikumpulkan dalam bulatan 20 pelajar baru sepenuh masa dan separuh masa mewakili pelbagai latarbelakang menarik dan negara. Ada yang datang dari Scotland, Afrika Selatan, Zimbabwe, England, Amerika Syarikat, Singapura dan saya sendiri Malaysia. Namun kami mempunyai satu latarbelakang yang sama iaitu kami semua adalah aktivis belia dan kerja komuniti!

Saya mengambil keputusan terlibat aktif sejak daripada awal perbincangan yang dikendalikan oleh Ms Jean Spence dan rakan-rakan bagi membina tahap keyakinan dalam diri saya terutamanya dalam bahasa Inggeris yang dilatari slanga British!. Ini juga yang saya sebut bila ditanya oleh Profesor Sarah Banks ‘What is your anxiety towards our course”? jadi saya dengan penuh keselambaan menjawab Slang!. Saya menzahirkan kebimbingan saya tentang penggunaan bahasa Inggeris berslanga British yang amat sukar untuk pelajar Malaysia macam saya untuk faham. Lagipun masa ujian kelayakan IELTS tempoh hari di Malaysia bagi melayakkan saya masuk Universiti Durham cukup-cukup makan mee goreng sahaja iaitu skor keseluruhan 6.5. Walaupun skor ‘Listening’ ok, itupun puas nak kesan kalimah-kalimah yang digunakan sepanjang induksi berlangsung. What’ s up duck!.

Namun penemuan (ala-ala discovery channel) dan pertemuan yang paling menarik untuk hari ini ialah saya berkenalan dengan Dino dari Amerika Syarikat. Beliau merupakan Filipino yang sudah lama menetap di Amerika Syarikat. Apa yang menarik beliau pernah terpilih dan terlibat dalam Peace Corps America (http://www.peacecorps.gov) di mana beliau memperuntukkan dua tahun membuat kerja khidmat sosial di Surinam. Do you know Surinam?, tanya Dino, lantas saya menjawab dengan penuh lancar..Yes, Paramaribo…the capital for Surinam. How did you that?, tanya Dino penuh minat. Well, I did build up networking with Malays diasporas from all over the world including Malaysi in UK, Cape Town, Denmark and Surinam…., I do hope you bridge me with the Malays community overthere”.

Apa yang menggembirakan saya ialah Peace Corps America merupakan salah satu model daripada Amerika di mana Grup Penjejak Muda Tamadun Dunia (GPTD) mengambilnya sebagai satu bentuk konsep khidmat sosial yang berkesan di kalangan generasi muda di Amerika. Kerja-kerja menghantar anak-anak muda membuat kerja-kerja khidmat sosial di pentas antrabangsa sudah lama diimplementasi di negara Barat cuma GPTD di Malaysia baru mengorak langkah 8 tahun yang lepas. “If you need an assistant, you just call me”, begitulah pelawaan Dino selepas menghantar saya dengan keretanya di Brackenbury di mana saya menginap.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Nach meiner Meinung sind Sie nicht recht. Ich kann die Position verteidigen. Schreiben Sie mir in PM, wir werden reden. levitra 20mg rezeptfrei viagra online [url=http//t7-isis.org]levitra bayer 20[/url]