Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Ahad, November 29, 2009

Nippon Maru...sailing the blue, blue ocean...Down The Memory Lane


Bulan ini pada 19 November – 22 November 2009 / 2-5 Zulhijjah 1430 H, Kapal Fuji Maru akan berlabuh di Kuala Lumpur untuk meneruskan pelayarannya dalam program The Ship for Southeast Asia Youth Programme (SSEAYP). Kapal ini menghimbau saya 5 tahun lepas ketika mewakili Malaysia dalam 31st SSEAYP (2004). Setiap kali kapal singgah di Malaysia, pastinya ada majlis ROB atau 'Reunion on Board' untuk bekas peserta program. Saya beritahu kawan dalam batch 2004 saya tidak dapat hadir kerana berada di UK sambung belajar. Rutin tahun-tahun sebelumnya saya pasti akan hadir setiap ROB kerana di situ kita dapat 'refresh' memori, hubungan dan 'networking' untuk seluruh Asia Tenggara dan Jepun. Program ini bermula semenjak 1974, bayangkan sehingga 2009 sudah ada 36 batch. Kalau nak tengok macam mana programnye boleh cari dalam youtube - http://www.youtube.com/watch?v=cg-Fft9ZXDs (Dibuat oleh kontinjen Brunei)

Banyak pengalaman dan suasana baru saya dapat. Ketika itu kapal yang digunakan adalah 'Nippon Maru' setinggi 7 tingkat dilengkapi pelbagai kemudahan seperti meliputi dewan besar, pawagam, dewan makan, kolam renang, gimnasium, dan kabin tidur. Kami bermula program di Tokyo sebagai 'assembly point' untuk seluruh peserta kapal daripada setiap negara Asia Tenggara dan Jepun. Kami bermula berlayar di Pelabuhan Yokohama selama lebih dua bulan dan singgah di "Port of the Call" termasuk Manila, Ho Chi Minh City, Bangkok, Jakarta dan Singapura.

Ketika berada dalam kontingen Malaysia, saya berperanan sebagai AJK Disiplin dan Agama. Ini bermakna saya menjadi 'the third man' dalam kontinjen selepas 'Youth Leader' (YL) dan ' Assistant Youth Leader' (AYL). Saya menjadi Imam, berkhutbah dan menjaga disiplin untuk kontinjen Malaysia dan juga untuk peserta Muslim daripada Indonesia, Brunei, Thailand dan Filipina. Pengalaman berdakwah amat menarik dalam Nippon Maru ini sehingga ada seorang peserta wanita Jepun amat meminati Islam turut hadir ketika saya berkhutbah Jumaat atas kapal!

Selepas menjadi alumni, saya juga aktif melatih batch seterusnya untuk SSEAYP ini terutamanya dalam memastikan kekuatan rohani dan jati diri mereka ketika menyertai program tersebut, maklumlah banyak 'cabaran' apabila berada di atas kapal dan di negara orang. Ketika batch saya dulu, ada peserta Muslim yang tak pernah teguk arak tapi apabila berada atas kapal mula meneguk arak. Semoga Allah memberi hidayah kepada beliau dan kita semua. Disko usah cerita la, hampir setiap malam ada..Hanya yang kuat iman dan jatidiri (macam saye he he..gurau aje..tapi memang betul pun..) yang mampu menghadapi cabaran hebat di atas kapal! Kehadiran saya atas kapal mewakili 'ABIM' serba sedikit membawa satu harapan kerana 'title' Islam yang dibawa. Saya cuba tunjukkan disiplin saya yang tinggi terutamanya bab 'punctuality' dan sikap ramah. Sehinggalah saat akhir program saya didekati oleh salah seorang peserta Malaysia (Kristian) dalam kontinjen lalu berkata, "I thought you are orthodox Muslim but now I realize that I'm wrong". saya berjaya dengan izin Allah membawa imej Islam yang sentiasa positif dan progresif. Ini adalah 'entry point' untuk dakwah!

Nippon Maru membelah samudera biru dengan membawa lebih 300 peserta 'on board'. Kami beraktiviti di atas kapal dan singgah di "Port of the Call" selama 3 hari untuk homestay, interaksi dengan belia setempat, lawatan ke institusi penting dan tempat menarik dan membeli belah.

Program ini ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan Jepun dan saya hanya membawa diri dan dilengkapi dengan 7 jenis pakaian yang diperolehi secara percuma. Inilah rezeki ketika saya bekerja di ABIM, rezeki dalam bentuk duit tak banyak tapi Allah beri rezeki dalam bentuk lain kepada saya. Sekarang saya merupakan ahli alumni kepada SSEAYP yang dikenali SSEAYP International - http://www.sseayp.com/ dan ahli alumni SSEAYP Malaysia yang dikenali sebagai KABESA - http://www.sseayp.com/people_malaysia.html. Saya harus berperanan semula dalam KABESA bantu Kak Sham dan rakan-rakan lain apabila pulang daripada UK kelak InsyaAllah.

1 ulasan:

Akmal Hisham Abdul Rahim berkata...

Tolong saya untuk ke UK boleh?