Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Rabu, November 25, 2009

Kembara ke Eropah Timur - Catatan Awal


Ini kali pertama saya berada di Eropah Timur khususnya bumi Pristina, ibu negara Kosova. Tujuan saya ke sini adalah mewakili ABIM menghadiri mesyuarat Union of Ngos in the Islamic World.

Siye? Faleminderit! Dua perkataan Kosova yang banyak membantu komunikasi saya dan sahabat saya saudara Khairul Arifin di Kosova. "Kalau abang nak mudah berkomunikasi dan mudah diterima masyarakat setempat, abang kena hafal beberapa perkataan asas di sini", syor saya kepada saudara Khairul. Ini adalah kerana masyarakat setempat akan bangga dan kagum kalau kita boleh bertutur menggunakan bahasa mereka terutamanya ketika memperkenalkan diri.


Ketika saya memperkenalkan diri sewaktu pertemuan ramah mesra dengan Belia Muslim Kosova saya menggunakan Siye? (Apa khabar?) Faleminderit! (Terima kasih!) dan ternyata saya mendapatkan tepukan gemuruh dari hadirin yang hadir. Faktor kedua saya mendapat tepukan gemuruh kerana saya datang daripada Malaysia. Ini adalah kerana Malaysia amat dekat di hati rakyat Kosova. Malaysia antara negara terawal mengiktiraf kemerdekaan Kosova selepas Serbia enggan membenarkan 'wilayahnya' taklukannya merdeka. Malaysia banyak membantu Kosova termasuk membina masjid untuk rakyat Kosova. Antarannya Masjid Bair dan Imamnya Sheikh Irfankrasn (lihat gambar)- http://www.xhamiabair.com/. Xhamia dalam bahasa Kosova bermakna Masjid.


Kosova merupakan negara umat Islam ketiga di Eropah selepas Bosnia dan Albania. Umat Islam terlepas untuk terus bertapak di Eropah Barat iaitu di negara Sepanyol selepas Islam jatuh hampir 500 tahun yang silam. Islam juga pernah sampai sejauh selatan Perancis iaitu di Poitiers. InsyaAllah pada catatan kedua saya akan ceritakan lebih lanjut suasana masyarakat Islam Kosova. Saya harus bergegas ke Sheffield sekarang untuk hadiri seminar...bersambung

Tiada ulasan: