Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Selasa, November 17, 2009

Kembara ke SOAS


Minggu lepas saya menghabiskan masa ke London selama tiga hari untuk membuat "Good Conduct Letter" di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di London di samping menghadiri seminar 'The Qur'an, Text, History and Culture' di School of Oriental and African Studies (SOAS) University of London - http://www.soas.ac.uk/.

SOAS merupakan antara sekolah pengajian Islam, pengajian Timur Tengah dan pengajian Afrika yang berprestij di UK bahkah di dunia. Di sini terdapat pensyarah-pensyarah yang hebat dan bak kata Abang Md Noh (calon PhD SOAS) " Di sini, mereka suka mengkaji benda-benda yang eksotik yang mana orang tak nak kaji". Di sini juga terhimpun pelbagai bahan-bahan berkenaan pengajian Islam, pengajian Melayu dan lain-lain. Saya dimaklumkan, SOAS menghimpunkan segala khazanah-khazanah manuskrip Islam dan Melayu dan mereka membelanjakan ribuan pound untuk membeli bahan-bahan berkaitan setiap tahun. SOAS juga merupakan sekolah pengajian Islam termashyur di UK selain di Lempiter (Wales), Durham dan Edinburgh.

Dulu di SOAS, para orientalis menubuhkannya bagi mengkaji khazanah negara-negara di Timur dan Afrika. Mereka mengumpul semua khazanah ilmu berkaitan di situ. Saya tanya abang Md Noh, "Buku-buku Almarhum Sheikh Wan Soghir berkaitan ulama Melayu ada juga di SOAS?", Ya jawab abang Md Noh. SOAS mengumpul semuanya berkaitan kalau boleh. Jika di Malaysia ada usaha mengaktifkan kajian berkenaan Barat dan ia dinamakan kajian Oksidental. Di UKM, Prof. Dr. Shamsul Amri telah memulakan usaha menubuhkan Institut Kajian Oksidental (IKON) - http://www.ikon.ukm.my/. GPTD sempat berkunjung ke IKON dua tahun lepas untuk membina jaringan dan kerjasama.

GPTD harus mengaktifkan bidang kajian dan sebab itulah saya semasa di Malaysia sudah memulakan tradisi dalam GPTD dengan mengumpul bahan-bahan ilmiah dari negara-negara yang dikunjungi GPTD dan mewujudkan satu perpustakaan mengumpul bahan-bahan ilmiah. GPTD juga harus mewujudkan satu benua satu 'desk' bagi mengkaji setiap benua-benua tersebut.

Selain itu saya juga membuat kunjung hormat ke Jabatan Penuntut Pelajar Malaysia (MSD) London dan juga Atase Agamanya iaitu Ustaz Erfino Johari.

1 ulasan:

nadmin berkata...

betul abg ju..
saya bersetuju sekiranya ada kemampuan, GPTD perlu wujudkan satu unit khas (desk officer) untuk mengkaji dan mengambil tahu perkembangan semasa di setiap benua..