Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Jumaat, November 27, 2009

Road To Cuba


Peluang saya untuk ke negara Cuba bertambah cerah apabila saya menyertai Student Conference of Community and Youth Work Union baru-baru ini di Sheffield. Kehadiran saya di sana mewakili Universiti Durham dan saya dibiayai sepenuhnya oleh pihak universiti. Community and Youth Work Union (CYWU) http://www.cywu.org.uk/ merupakan antara kesatuan sekerja yang mempunyai pengaruh yang agak kuat di UK dalam memperjuangkan isu pekerja belia dan isu penindasan global. Saya mendapat banyak pelajaran dan informasi bagaimana mereka bergerak dan agresif dalam banyak isu. Paling penting saya dapat berada dalam kelompok sosialis! Bagi saya kelompok 'Islamist' harus 'engaged' dengan pelbagai kelompok agar kita dapat belajar dari mereka manakala kita dapat menyampaikan mesej Islam itu sendiri. Dengan cara itu, ia boleh menjadikan pemikiran kita terbuka dan lebih horizonnya.


"I thought that traditionally this union is linked and associated with leftist, I mean with sosialism", tanya saya kepada Richard (student convener untuk CYWU) dan beliau menjawab Yes! tanda setuju. CYWU juga turut aktif membantu kempen solidariti untuk Cuba http://www.cuba-solidarity.org/, Venezuela, Columbia dan Palestin. Tokoh-tokoh seperti Che Guevera dan Fidel Castro menjadi sanjungan dan pujaan mereka. Saya juga kagum dengan perjuangan rakyat Cuba terutamanya dalam 50 tahun mereka telah diblok ekonominya oleh Amerika Syarikat. Namun apa yang menakjubkan : "...according to World Health Organization (WHO) Cuba has the best health system in the world..". Ketika saya berada di Balakot (Pakistan), Cuba telah menghantar lebih 2000 doktornya untuk membantu mangsa gempa bumi di situ! Sebab itu GPTD akan ke sana mengkaji 'Cuba' dan saya sendiri akan merealisasikannya melalui 'network' CYWU InsyaAllah.


Di akhir pertemuan di Wortley Hall, Sheffield tersebut, saya juga berpeluang mendengar 'talk' dari Mr. Bernard Davis (lihat gambar) yang merupakan orang kuat dan senior dalam 'youth work'. Beliau banyak menulis berkenaan tajuk tersebut. Saya bertuah dapat bertemu dengan beliau untuk membina 'rapport'. Terkini beliau sedang aktif dalam kempennya "In Defence of Youth Work" http://indefenceofyouthwork.wordpress.com/.

Saya juga dilantik menjadi 'rep' (wakil) pelajar daripada Durham dalam Student Committee of CYWU sekaligus menjadi ahli CYWU. Saya rasa ini pintu permulaan untuk saya mempopularkan kerja belia sebagai kerjaya penting di Malaysia dan seterusnya menubuhkan Kesatuan Pekerja Belia jika Allah izinkan. Di UK kerjaya sebagai pekerja belia amat penting dan dikategorikan sebagai antara 5 kerjaya 'most stressful' di UK selain Guru, Polis dan Pekerja Sosial!. Road to Cuba semakin dekat bila menyertai CYWU. Ya Allah kabulkan hajatku...amin..

1 ulasan:

Akmal Hisham Abdul Rahim berkata...

Salam.

Abang Ju....I really really really envy you....Universiti di Malaysia bagaikan ada 'masalah' dan membuatkan hanya orang tertentu sahaja dapat melanjutkan pelajaran.

Entah la....apa pun selamat maju jaya. Kalau ke Cuba, kirim salam pada Pak Castro :)