Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Sabtu, Disember 12, 2009

Kota Metropolitan Leeds

Walaupun sibuk dan menerima jemputan saat akhir ke Federation of Student Islamic Socities' (FOSIS-http://fosis.org.uk/) Winter Conference, namun saya tetap berminat untuk hadir. Selain jaraknya dekat daripada Durham iaitu hanya memakan masa sejam 20 minit menaiki keretapi laju (124mph sejam) ke Leeds, tujuan saya ke persidangan ini adalah untuk membina jaringan dan mengetahui perkembangan terkini badan pelajar Islam berpengaruh di United Kingdom ini. Teringat apabila UK bercadang membina keretapi lebih laju iaitu 250mph sejam, mungkin Durham ke London hanya makan masa sejam berbanding 3 jam sebelum ini. Durham ke Leeds mahu 20 minit sahaja.

Walaupun kehadiran saya amat singkat selama hanya setengah hari, Alhamdulillah saya berjaya bertemu dan berkenalan dengan Presiden FOSIS iaitu saudara Faisal Hanjra, para pembentang seperti Ustaz Uthman Lateef, Pengarah Hittin Institute - http://www.hittininstitute.com/.

Dalam bengkel, perbincangan berkenaan Islam dan Media ditekankan sebagai persiapan kepada pelajar Islam untuk menjernihkan imej Islam dan umat Islam terutamanya dalam arus media perdana UK seperti BBC, Sky News, Times, The Independent dan lain-lain. Pendedahan sebegini amat penting bagi melengkapkan para pelajar dan belia Islam dengan skil bagaimana mendekati dan menangani media barat dalam isu-isu berkaitan Islam terutamanya kejadian pengeboman 7/7 di London dan beberapa insiden berkaitan umat Islam. Saya juga mendapat manfaat daripada bengkel tersebut apabila didedahkan bagaimana untuk menghadapi dan menjawab soalan temuramah di televisyen berkaitan isu umat Islam.

Antara lain tips apabila ditemurah oleh televisyen :
a.) Beware of loaded questions;
b.) Do not feel the need to answer the question yes or no;
c.) Know the format of the discussion;
d.) Be confident;
e.) Remember what the Prophet went through and remember the greatest of all questions.

Pemerhatian saya tiada pelajar Malaysia yang menghadiri persidangan ini, adakah mereka kurang berminat dengan FOSIS atau sertai persatuan lain? Sedangkan FOSIS ini merupakan badan pelajar Islam yang amat berpengaruh di UK dan harus dimanfaatkan kehebatannya. Saya juga mengambil peluang bersiar-siar di kota Leeds selepas meninggalkan bangunan persidangan iaitu di Leeds Metropolitan University

Tiada ulasan: