Pertemuan ilmiah dengan
Profesor Dr. Wan Mohd Nor Wan Daud, Pengarah CASIS-UTM minggu lepas merupakan
pertemuan yang amat bermakna bagi kami pimpinan ABIM seperti saya. Pertemuan
yang padat dengan bicara ilmiah memberikan kepuasan dan kefahaman yang bermakna
dalam menentukan kerangka pemikiran bagi menghadapi cabaran pemikiran yang
semakin rencam.
Pertemuan beberapa pasang
mata ini juga meneruskan tradisi pimpinan ABIM menziarahi tokoh-tokoh Ilmuan yang
mampu memberikan pencerahan pemikiran dan idea-idea baru bagi memberi pedoman
memimpin umat.
Bukan senang menjadi
pimpinan apatah lagi menjadi ‘thought leader’ yang sentiasa harus memberikan
panduan dan solusi tuntas kepada umat dalam menyelesaikan isu-isu umat.
Perkenalan saya bersama
Profesor Wan sudah berlangsung kesekian lamanya semenjak di ISTAC-IIUM menjadi
laman permainan intelektual saya ketika berada di bangku universiti sekitar awal
tahun 2000 sebelum ‘kejatuhan’ zaman kegemilangan ISTAC di bawah kepimpinan
Proesor Al-Attas. Walaupun dulu saya kurang memahami maudhu’ yang diperbahaskan
di Batul Hikmah versi Malaysia ini, namun kerana minat mendalam dan kesedaran
yang tinggi peri pentingnya ilmu saya banyak bersabar dalam bermulazamah
bersama ilmuan dan felo ISTAC khusunya guru pemikiran haraki saya Dr. Farid
Shahran. Suhbah yang berpanjangan dengan Dr. Farid melahirkan idea penubuhan Himpunan Kelimuan Muda (HAKIM) yang didokong oleh ahli dan pimpinan ABIM.
Berkat kesabaran ini, saya
rasa begitu bersyukur kerana ilmu yang selama ini ‘memeningkan’ saya terlalu
amat berharga dan berguna ketika memimpin nadi umat dalam memahami kerencaman
pemikiran seperti ‘transcendental unity of religion’ yang dibawa oleh Frithjof
Schoun dan lain-lain. Saya mula membaca semula karya-karya berat mereka seperti
Islam in the Modern World hasil sentuhan bertenaga Profesor Syed Hossein Nasr.
ABIM dalam tamrinnya baru
ini sekali menegaskan kepentingan menelaah karya-karya pemuka ilmu seperti
Profesor Al-Attas, Almarhum Profesor Faruqi dan Profesor Syed Hossein Nasr.
Inilah keunikan ABIM dengan ‘Manhaj Malizi’nya yang mendidik abnaknya untuk
belajar dari banyak mahaguru bagi memperkayakan tradisi budaya ilmu yang sudah
mengakari gerakan Islam ini.
Namun di akhir sentuhan
pertemuan bersama Profesor Wan menyarankan agar kami mula berijtihad untuk
memilih kerangka pemikiran untuk dipegang sama ada kerangka Al-Attas, Faruqi,
Fazlur Rahman mahupun Syed Hossein Nasr, sudah tentu saya sudah lama mempunyai
jawapannya. Saya harus terus menelaah Rihlah Ilmiah....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan