Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Sabtu, Jun 24, 2017

PERUTUSAN SALAM LEBARAN FEDERASI KEBANGSAAN PEKERJA BELIA (FKPB)


Ramadhan sudah melabuhkan tirainya, fajar Syawal sudah menyinsing. Disebalik kesedihan meninggalkan bulan yang penuh dengan rahmah Tuhan, langkah tetap harus maju kehadapan memasuki hari kemenangan. Semoga latihan selama sebulan ini akan membekalkan kekuatan untuk berhadapan dengan 11 bulan ke hadapan.
Bagi generasi muda belia, bulan Ramadhan merupakan bulan terbaik untuk melatih diri dan hawa nafsu dan ketibaan bulan Syawal merupakan bulan graduasi bagi membuktikan nafsu boleh dikawal dan dididik untuk menjadi hamba Allah yang soleh dan warganegara yang efektif. Namun begitu untuk terus berjaya dan istiqamah generasi muda belia masih memerlukan bimbingan dan panduan daripada generasi dewasa melalui usaha kerja belia.

Kombinasi belia-dewasa haruslah seiiring dalam membangunkan generasi muda dan Negara. Kerja belia menurut Belton (2011) di dalam buku suntingannya Youth Work and Islam, merupakan sebahagian daripada tradisi ajaran Islam sebagaimana qudwah yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. dalam mendidik dan membangunkan generasi Jil al-Quran al-Farid, generasi Al-Quran yang unik. Dengan semangat Ramadhan-Syawal membawa agenda keprihatinan dan kemanusiaan ini, marilah sama-sama kita terus memberikan fokus dan perhatian ke arah usaha membangunkan generasi muda belia tanpa mengira bangsa atau agama untuk masa hadapan yang lebih gemilang.
Sebelum Ramadhan berlabuh, FKPB sempat menyumbangkan sebuah kereta untuk kegunaan Rumah Kita yang diterajui oleh Puan Vimmi Yasmin Razak di mana ianya merupakan rumah perlindungan remaja perempuan bagi membina semula kehidupan dan keyakinan diri.

Federasi Kebangsaan Pekerja Belia (FKPB) sebagai sebuah badan pekerja belia nasional yang mempromosikan kerja belia profesional, ingin mengambil kesempatan yang mulia ini untuk mendoakan agar segala amalan mulia di bulan Ramadhan diterima oleh Allah dan Syawal disambut dengan penuh kegembiraan dan keinsafan.

Terus usaha membangunkan generasi muda belia!

Selamat Hari Raya Eidulfitri

Maaf Zahir Batin

JUFITRI BIN JOHA
Pengerusi
Federasi Kebangsaan Pekerja Belia (FKPB)
&
Naib Presiden
Majlis Belia Malaysia (MBM)



Tiada ulasan: