Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Isnin, Oktober 26, 2009

Catatan Musim Luruh


Sekarang merupakan musim luruh tapi suhu semakin sejuk, ini belum lagi musim sejuk! Daun-daun kekuningan dan berguguran mencantikkan suasana sekeliling. Semalam (Ahad), merupakan hari UK menukar waktu jam dan dinamakan istilahnya sebagai day light saving. Jam di UK dilewatkan sejam ke belakang. Ini bermakna selepas waktu dilewatkan sejam, maka UK lewat 8 jam dari Malaysia. (sebelum tukar waktu, UK lewat 7 jam sahaja dari Malaysia). Saya pun masih tak faham kenapa ia berlaku dan bulan Mac tahun depan jam UK akan dicepatkan semula sejam kehadapan. Mungkin dah lama-lama faham kot.

Hari ini Milo 3 in 1 saya habis, tapi kat UK takde Milo, saya mula mencari alternatif minuman yang boleh melegakan tegak dan perut. Setakat tak makan nasi saya dah boleh menyesuaikan diri tapi minuman kena ada juga yang panas sama ada Milo atau Nescafe. Tapi saya dah mula berhenti minum Nescafe kerana bahaya 'kafin'nya dulu kat Malaysia memang sehari 2 kali apatah lagi jika ada yang membuatnya (isteri). Tabiat makan pun dah berubah, saya lebih banyak makan buah-buahan dan susu putih segar. Tabiat bersukan pun berjalan baik hari Sabtu saya main takraw dan Ahad main bola sepak. Sabtu lepas saya berjaya mengembalikan skil melipat (killer) dan mendapat tepukan hadirin sekililing, saya rasa seronok kerana berjaya 'release tension' membuat assignment dengan melipat bola takraw sekuat hati sehingga tajam masuk ke gelanggang lawan. Ini dah cukup melepaskan tekanan di samping mendengar lagu "Tentang Dia" nyanyian Melly Goeslow dan Evan he he, sekali-sekala layan juga. Yang pastinya apa lagu yang saya minat, isteri saya takkan minat! Semenjak Isyak masuk 6.37 petang saya dah boleh tidur awal untuk menghadapi kelas esok. Subuh lewat jam 4.58 pagi, Zohor - 11.51 pagi, Asar - 2.12 petang dan Mahgrib - 4.45 petang. Hari ini juga saya terpaksa jamakkan solat Zohor dan Asar kerana ianya terlalu rapat dan kelas saya berlangsung antara 2.15 sehingga 4.15 petang.

Kalau di Malaysia sukar untuk dapat tidur awal, bersukan dan membaca. Kini saya mendapat nikmat tersebut di sini untuk hanya setahun! Jumaat malam, pasti InsyaAllah saya luangkan masa menghadiri usrah dan kelas agama anjuran DurhamMy (komuniti Malaysia di Durham).

Sekarang saya sibuk menyiapkan bahan merakamkan pengisian Sembang Belia dalam radio internet Seri FM (http://www.yhserifm.blogspot.com/) yang dikelolakan oleh sahabat saya Pak Ya dari Jempol, Negeri Sembilan. Menarik inisiatif ini, sekarang radio boleh diusahakan secara swasta melalui internet. "Pak Ya, ini ada ruang yang baik untuk saya sampaikan ilmu dan dakwah", sapaan saya pada Pak Ya ketika beliau menawarkan ruang untuk sampaikan tazkirah. Nantikan pengisian saya!

1 ulasan:

nadmin berkata...

Salam Abg Ju,

Bersemangat dan makin kerdil diri saya bila baca catatan abg Ju..

saya rasa nanti, saya pun nak sambung master dlm bdg yg sama juga la..hehe..