Rayuan untuk Syria

Rayuan untuk Syria

Isnin, Disember 07, 2009

Mufti Perlis

"Salam Shaikh, seronok dapat chat dengan enta malam tadi. Bila cadang nak ke Oxford? Wsalam", begitulah bunyi sms Dr. Juanda Jaya, Mufti Perlis kepada saya. Saya rasa gembira kerana pertemuan kedua di Newcastle semalam bersama Sohibus Samahah mendatangkan banyak faedah terutamanya perbincangan berkaitan isu umat.

Pertemuan pertama bersama Sohibus Samahah kali pertama ketika membuat visa pelajar ke UK di Suruhanjaya Tinggi Britain ke Malaysia. Sohibus Samahah ketika itu memohon visa untuk program 'Fellowship Chevening' di Universiti Oxford manakala saya memohon visa pelajar untuk program Master di bawah Biasiswa Chevening. Kami diberikan keistimewaan membuat visa di Suruhanjaya dan bukan di Pusat Visa UK di Wisma MCA Ampang kerana kami mendapat biasiswa kerajaan Britain. Jadi suasana ketika membuat visa amat selesa membolehkan kami berkenalan.

Berkenalan dengan tokoh-tokoh di kalangan Muftti atau Timbalan Mufti amat menarik. Setakat ini saya mengenali Timbalan Mufti Negeri Sembilan, Sohibul Fadhilah Ustaz Norazamir Alias yang juga merupakan Yang Dipertua ABIM Rembau di mana saya merupakan Naibnya. Selain itu bekas Mufti Perlis, Y,Bhg Dr. Asri Zainul Abidin dan bekas Timbalan Mufti Negeri Sembilan, Y.Bhg Ustaz Mohd Zaidi Ramli.

Ketika mendengar ceramah Sohibus Samahah Dr Juanda di Newcastle, persepsi saya kepada beliau berubah kerana saya yang cenderung pada aliran tradisi menganggap beliau yang beraliran 'salafi' tidaklah begitu 'keras' terhadap beberapa perkara dalam agama. Perbezaan ini juga tidak mengahalang untuk saya terus menyambung perbualan dengan beliau di rumah Dr.Suhaimi di Newcastle selepas ceramah beliau. Banyak juga saya 'istifadah' atau mengambil faedah daripada ceramah beliau.

Kami berbual tentang banyak isu berkaitan umat daripada soal semasa, aqidah, politik, sosial, perubatan dan banyak lagi selama hampir 5 jam. Banyak perkara menarik tapi yang paling menarik bagi saya apabila Dr Juanda menceritakan apabila Aznil Nawawi (Pengacara dan Selebriti Astro) pulang daripada Mekah, beliau berkehendak menbuat rancangan agama dan lebih menarik menurut Dr. Juanda, Aznil tidak tinggal puasa sunat Isnin dan Khamis, kita?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Puasa Sunat itu bagus tapi Solat Berjemaah pada waktunya itu harus dikejar.. Mungkin itu boleh menjadi saranan yg lebih aula pd Aznil dan sesama kita..
Keep up with the good writings bro!
-dino